mamablog, lifestyle blog, tips om je op te peppen wanneer je een baaldag hebt
Mama & lifestyle

Heb je een baaldag? 10 tips om je op te peppen!

Heb je een baaldag? Is je weekend te snel omgevlogen en ben je op deze vroege maandagochtend niet uit je bed te branden? Heb je echt geen puf om te werken? Is je bankrekening alweer leeg? Of heb je ruzie met je vriend? Lijkt alles je tegen te zitten? Of zit je er, zonder direct aanwijsbare reden, even helemaal doorheen? Cheer up met deze 10 tips!

Cheer up! 10 tips:

  1. Jezelf onder je dekens verstoppen, wanneer je een off-day hebt, helpt echt niet. Dus: kom je bed uit!
  2. Je bent al prachtig, maar maak jezelf eens nog mooier vandaag. Besteed wat extra tijd aan je make-up of geef je nagels een vrolijk kleurtje. It’s the inside that counts, maar wanneer je er tiptop uitziet, straalt dat ook weer door naar de binnenkant, naar jouw mind. Niemand voelt zich vrolijk in een vuilniszak of met vet haar, toch? Wat ik vaak doe: zet tijdens het opmaken een vrolijk muziekje, of vette house, op. Je humeur gaat er gelijk stukken op vooruit.
  3. De beste verdediging tegen het down-gevoel is de aanval! Kom in actie. Ga vroeg uit de veren, wordt rustig wakker en probeer vandaag, ondanks dat depressieve gevoel, toch een actieve dag ervan te maken. Winkelen of schoonmaken, het helpt echt je zinnen te verzetten. Al is dat eerste natuurlijk lastig met een lege bankrekening. Wat het schoonmaken betreft, het is niet het meest leuke karwei, maar je hebt wel afleiding. Met deze tips ga je als een speer door je huis en vergeet je je problemen, al is het maar voor even.
  4. Ben je mama en ben je vrij vandaag? Onderneem dan iets leuks met je kind. Ga naar de speeltuin of kruip samen op de bank om een leuke kinderfilm te kijken. Je zal zien, quality-time met je kind fleurt je op.
  5. Moet je werken vandaag? De Pomodoro techniek en gezellig koffiedrinken met collega’s helpen je de dag wel door. Misschien kun je zelfs buiten de deur gaan lunchen of een lunchwandeling maken. Bewegen is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je geest.
  6. Las vandaag af en toe een extra relaxmomentje in en geniet van bijvoorbeeld een kop verse muntthee, een dikke reep chocola of plunder voor mijn part de hele snoeppot. Als dat jou gelukkiger maakt! Denk vooral niet aan de calorieën vandaag!
  7. Schrijf het van je af! Schrijven is, voor mij althans, de beste therapie om je bomvolle hoofd weer een tikkeltje leger te maken.
  8. Je kunt je probleem, behalve aan het papier, ook aan je beste vriendin toevertrouwen. Bel je vriendin op en deel je gevoelens. Wie weet ben je niet de enige die nu in dit schuitje zit of misschien heeft zij hetzelfde probleem in het verleden ook eens meegemaakt en kan zij jou de helpende hand bieden om te zoeken naar een oplossing. Maar bovenal: je probleem delen lucht enorm op. Blijf er niet alleen mee rondlopen. That’s what friends are for!
  9. Verwen jezelf vanavond op me-time. Trakteer jezelf op je favoriete tv-programma, film, meest spannende boek in je boekenkast of verstand-op-nul chicklit. Laat jezelf even een paar uur meevoeren naar een andere wereld. Als je een bad hebt (mazzelaar), zou je ook heerlijk uitgebreid in bad kunnen met wat leesvoer.
  10. Kruip vanavond extra vroeg onder de wol. Slaap doet wonderen! Misschien kijk jij morgen met een frisse blik heel anders tegen jouw problemen aan.

Natuurlijk zijn met bovenstaande tips je problemen niet opgelost. Je hebt niet plotsklaps een baan als je al tijden werkloos thuis zit. Je banksaldo heeft niet ineens vijf nullen en ook je verbroken relatie is niet zomaar gelijmd. En het zou wel héél toevallig zijn als jouw prins op het witte paard juist vandaag langsrijdt…

Deze tips zijn er om je op te vrolijken wanneer je een zwarte dag beleeft. En misschien krijg je daardoor ook weer kracht om de strijd met je problemen aan te gaan of misschien zelfs wel op te lossen.

Wanneer je al langer met depressieve gevoelens rondloopt, is het raadzaam eens met je huisarts te praten. Hij of zij kan je wellicht verder helpen of doorverwijzen naar een professional die je een steuntje in de rug biedt en jou helpt er weer bovenop te komen. Schaam je niet voor je problemen.

Heb jij weleens een baaldag? En wat doe jij om zo goed en zo kwaad mogelijk zo’n vreselijke dag te doorstaan? Ik lees het graag bij de reacties.

mama lifestyle blog voor mama's (to be), als mamablogger schrijf ik herkenbare verhalen voor elke moeder: werkende mama's, mama's met een eigen bedrijf/ondernemende mama's, thuiswerkmoeders, thuisblijfmoeders, aanstaande moeders, en bloggende mama's

 

Foto: Pixabay

3 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *