Haaruitval na de zwangerschap/bevalling: wat kun je hieraan doen? zwangerschapsblog, babyblog, mamablog over zwangerschap en moederschap, mamalifestyleblog
Zwanger & baby

Haaruitval na de zwangerschap/bevalling: wat kun je hieraan doen?

Tijdens je zwangerschap schijnt je haar voller te worden. Of dat echt zo is weet ik niet, want ik heb eigenlijk altijd al een volle bos haar gehad. Maar na de bevalling merkte ik wanneer ik mijn haren gewassen had, dat ik veel haren verloor. Niet wanneer ik in de spiegel keek, maar wel wanneer ik in de douchebak keek. Ik vond het eigenlijk best beangstigend, al die haren zo in de douchebak. Wat als ik steeds meer haren zou verliezen en wat als de haaruitval niet zou stoppen? Het klinkt misschien overdreven, maar voor iemand die nooit haarverlies heeft gehad, was het toch best wel schrikken. Maar hoe zit dat nu met dat haarverlies na de zwangerschap/bevalling?

Haaruitval na de zwangerschap/bevalling: wat kun je hieraan doen? zwangerschapsblog, babyblog, mamablog over zwangerschap en moederschap, mamalifestyleblog

Normaal gesproken verlies je tussen de 50 en 120 haren per dag. Behalve tussen de vierde en achtste maand van je zwangerschap, want dan verlies je amper haren door de invloed van het hormoon oestrogeen. Wanneer je zwanger bent, maakt je lichaam namelijk veel meer oestrogeen aan. Aan het einde van je zwangerschap daalt het oestrogeengehalte weer en beginnen de haren die eigenlijk eerder uitgevallen zouden zijn alsnog uit te vallen. Dit is rond drie à vier maanden na je bevalling en de haaruitval kan wel een jaar aanhouden. Heel vervelend, helemaal als je heel veel last hebt van haarverlies. Maar wat kun je hier nu aan doen? Hoe kun je de haaruitval zoveel mogelijk beperken?

  • Ga zoveel mogelijk stress en vermoeidheid tegen, hoe moeilijk dat ook is als jonge moeder.
  • Probeer zo gezond mogelijk te eten. Etenswaren die je haar goed doen zijn onder andere meloen, bessen, sinaasappels, appels, spinazie, sla, andijvie, melk, kaas, eieren, kip, noten, vis en water.
  • Slikken van supplementen, check van tevoren wel of je het supplement mag innemen wanneer je borstvoeding geeft. Enkele vitaminen die een positieve invloed hebben op je haar zijn: vitamine A, vitamine C, eiwitten, ijzer, foliumzuur, vitamine B-6 en B-12.
  • Je zou eventueel een speciale shampoo kunnen proberen, maar hiervan is niet bewezen dat deze ook echt werken.
  • Pas op met welke haarelastiekjes je gebruikt. Door sommige elastiekjes kan je haar namelijk afbreken.

Had jij na je zwangerschap/bevalling ook last van haaruitval? Heb jij er iets aan gedaan om het haarverlies zoveel mogelijk te verminderen en hoe snel ging het over? Laat het me weten bij de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *