Intertoys failliet? Maak de speelgoedwinkel eens leuker voor kinderen! mamalifestyleblog, mamablog, mamablogger, moederschap
Kind & opvoeding

Intertoys failliet? Maak de speelgoedwinkel eens leuker voor kinderen!

Het zat er al even aan te komen, maar zojuist lees ik dat Intertoys failliet is. Aan de ene kant begrijpelijk. Met partijen als Bol.com die ook speelgoed online verkopen en winkels zoals Kruidvat, Lidl en Aldi die in december zelfs speelgoed zonder marge verkochten, is het een stuk lastiger om als Intertoys zijnde goed te verkopen. Wanneer je omzet alleen maar afneemt en je vaste lasten gelijk blijven, begrijp ik maar al te goed waarom Intertoys failliet is gegaan. Aan de andere kant vind ik het ook onbegrijpelijk. Verdwijnt de traditionele speelgoedwinkel uit het straatbeeld? 

Momenteel wordt er nog druk gewerkt aan een mogelijke doorstart, maar het zou dus zomaar kunnen dat heel veel Intertoys winkels verdwijnen. De Intertoys winkels in onze gemeente blijven wel bestaan, want de franchisenemer gaat verder onder een andere naam. Of zijn speelgoedwinkels in de verdere toekomst er ook nog zullen zijn, dat weet ik niet. Dat hangt natuurlijk helemaal af van zijn cijfers. Misschien merkt hij ook dat zijn omzet steeds meer afneemt of misschien draaien zijn winkels juist wel goed.

Alhoewel ik regelmatig de speelgoedwinkel bezoek met mijn kinderen, merk ik dat ik steeds meer via internet koop. Soms is speelgoed gewoon veel goedkoper online. Daarnaast biedt een speelgoedwinkel niet heel veel voordelen ten opzichte van een webshop. In de speelgoedwinkel kun je speelgoed wel bekijken, maar dat is eigenlijk alleen maar vanaf de verpakking. Dat kan ook van een plaatje op het beeldscherm van je laptop of telefoon. Speelgoed kopen in een speelgoedwinkel zou wat meer voordelen moeten bieden.  Winkerliers moeten zich echt proberen te onderscheiden van webshops. Stal als winkelier eens wat speelgoed uit, zodat een kind het echt goed kan bekijken en kan aanraken. Creëer desnoods een speelhoek in je winkel waar kinderen ook even kunnen spelen. 

Afgelopen december was ik in een speelgoedwinkel waar op de toonbank een soort glazen bolletje stond met allemaal leuke dingen erin. Mijn zoontje pakte het en sloeg ermee tegen de balie, want hij dacht dat het een stuiterbal was. Het glazen bolletje ging kapot en de winkelier werd boos op mij. Logisch dat een kind zo’n leuk ding pakt. Een kind wordt er gelijk door aangetrokken. Wat als je nu ander – niet breekbaar – speelgoed neerzet? Een kind gaat er gelijk op af.  Op zo’n manier kan een kind speelgoed echt zien en aanraken. Winkelen in een speelgoedwinkel wordt zo een leukere beleving en onderscheidt zich zo van webwinkels. Op deze manier verkoopt de winkelier misschien nog eens meer ook. Aan de ene kant omdat een speelgoedwinkel dan een bepaald voordeel biedt, die een webshop niet biedt (speelgoed bekijken en aanraken). Meer mensen zullen dan een bezoekje brengen aan een speelgoedwinkel in plaats van online te shoppen. Aan de andere kant realiseer je als winkelier misschien nog meer verkopen, omdat een kind enthousiast wordt over speelgoed dat er staat en graag nog een keer terugkomt naar de winkel. Ouders zullen misschien ook eerder geneigd zijn speelgoed te kopen wat in de winkel uitgeprobeerd kan worden. 

Waar koop jij meestal speelgoed? Online of in de speelgoedwinkel?

mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf, ZZP, mompreneur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *