Wat vond ik van het boek Lieveling van Kim van Kooten? Het persoonlijke verhaal van Pauline Barendregt die jarenlang misbruikt is door haar stiefvader. mamablog, lifestyleblog, mamalifestyle, mama lifestyle blog, mamablogger, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger, blog voor moeders
Mama & lifestyle

Lieveling

Het boek Lieveling, het debuut van Kim van Kooten. Het is een lange tijd geleden dat ik zo’n aangrijpend boek als dit gelezen heb. Waarschijnlijk grijpt het mij ook extra aan omdat het helaas een waargebeurd verhaal is en een kind betreft.

Het verhaal van Puck / Pauline Barendregt

Het verhaal gaat over het meisje Puck wat op vijfjarige leeftijd met haar moeder verhuist van een achterstandswijk naar een villa. Daar gaan Puck en haar moeder wonen bij haar moeder’s vriend. Een oudere man die bulkt van het geld. Hij overlaadt Puck met cadeautjes, maar haar nieuwe vader heeft ook een zeer duistere kant. Zo wil hij meerdere keren per week haar haren wassen. Wanneer haar moeder uitgeblust op de bank ligt. Hiermee begint het jarenlange misbruik. Hij droogt Puck niet af met een handdoek, maar met zijn handen. Op zondagochtend wanneer haar moeder nog ligt te slapen, misbruikt hij Puck ook en moet zij bloot op de foto. Uiteindelijk misbruikt hij haar elke avond en nacht. Het misbruik wordt ondragelijk voor Puck en ze weigert te eten. Bang dat ze borsten krijgt en waarschijnlijk ook door haar immense verdriet. Ze belandt in het ziekenhuis. Ik weid er niet teveel over uit, omdat ik het verloop en de afloop van het verhaal niet wil verklappen.

Wat vind ik van het boek?

Wat een ontzettend tragisch en mensonterend verhaal. En wat een triest einde. Dat iemand een kind zoiets aan durft te doen. En dat haar moeder al die jaren niets door heeft gehad. Ook geen energie heeft gestoken in het opbouwen van een goede band met haar dochter. Ze heeft haar dochter haar hele jeugd aan haar lot overgelaten. Zelfs op het einde. Onvoorstelbaar.

Een kus was zelfs niet welkom bij haar moeder. Dan werd Puck al afgeschilderd als een baby. Puck werd niet alleen misbruikt door haar stiefvader, maar zelfs ook nog eens verwaarloosd door haar moeder. In feite heeft Puck dus helemaal geen ouders. Is ze min of meer alleen op de wereld.

Ik zou willen zeggen dat ik zo hoop dat dit meisje toch nog iets van haar leven heeft kunnen maken. Omringd is met goede en liefdevolle mensen om zich heen. Eindelijk vreugde kent. Geen zorgen meer heeft. Maar misbruik achtervolgt je. Overal. Het zit in je hoofd en gaat er nooit meer uit.

Het meisje Puck is in werkelijkheid Pauline Barendregt. Pauline runt een eigen bedrijf en lijkt haar leven op de rit te hebben. Weten doe ik dat natuurlijk niet als buitenstaander. Wat zou ik haar graag willen vragen hoe ze zich voelt. Hoe ze er bovenop is gekrabbeld. Haar een hart onder de riem willen steken. Haar willen complimenteren met dat ze het zover heeft geschopt en niet in de goot is beland. Haar willen zeggen dat ik het zo dapper vindt dat ze haar verhaal aan Kim van Kooten en aan het papier heeft durven toevertrouwen. Met een hele goede reden: ervoor zorgen dat wanneer iemand misbruik vermoedt hij of zij niet wegkijkt, maar ingrijpt. Wat ontzettend moedig en sterk van haar dat zij met haar trieste en schokkende verhaal andere mensen wilt helpen. Wilt voorkomen dat misbruik jarenlang doorgaat, zoals bij haar wel het geval was.

Heb jij het boek Lieveling al gelezen? Was jij net zo geshockeerd als ik? Ik lees het graag bij de reacties.

mamablog, lifestyleblog, mamalifestyle, mama lifestyle blog, mamablogger, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger, blog voor moeders

Volg mij via Bloglovin, Twitter of Facebook.