Opstarten van mijn eigen bedrijf: mailing sturen

opstarten van mijn eigen bedrijf: mailing sturen. mamalifestyleblog, mamablog, mamablogger, moeder en eigen bedrijf, ondernemer

Een paar maanden geleden was het 10-jarig jubileum van het bedrijf van mijn vriend en mij. Best een mijlpaal. In al die jaren hebben we samen zoveel werk verzet voor ons bedrijf en met succes. Behalve dat ik mijn dagen vul met werkzaamheden voor ons bedrijf, ben ik ook bezig met het opstarten van een tweede bedrijf als virtual assistant. Met dit bedrijf wil ik andere ondernemers ondersteunen met taken waar zij geen tijd of zin in hebben of geen ervaring mee hebben. Mijn doel is om de laatste maanden van dit jaar te gebruiken voor alle voorbereidingen. Zo ben ik nu bezig met het opzetten van mijn administratie, maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken. In deze blog vertel ik je meer over het opstarten van mijn eigen bedrijf en hoe ik aan klanten ga komen.

Werven van klanten

Het belangrijkste voor mijn bedrijf is het werven van klanten. Zonder klanten immers geen opdrachten en zonder opdrachten geen inkomsten. Vroeger kon je prospects per e-mail benaderen. Had je een leuk bedrijf op het oog waar je mee wilde samenwerken dan kon je ongestraft een mailtje typen of een brochure mailen. Sinds de nieuwe privacywet mag je niet zomaar meer mailen naar bedrijven. Maar hoe kom ik dan aan klanten als ik niet meer mag mailen? Ik zou wel kunnen doen alsof mijn neus bloedt en gewoon mailen, maar ik weet niet wat de consequenties kunnen zijn met het oog op de AVG. Ik wil niet achteraf op de vingers getikt worden door bepaalde instanties of zelfs een boete riskeren.

Folder maken

Moet ik dan terugvallen op hoe het voor het digitale tijdperk ging en overstappen op reclame per post? Dat zou voor mij inderdaad een goed alternatief kunnen zijn. Ik zou dan een mooie folder kunnen maken en deze kunnen laten drukken bij 123drukken.nl. Ervaring met het maken van folders heb ik gelukkig al ruimschoots opgedaan met ons andere bedrijf. Helemaal met een programma als Canva is het ontwerpen van een folder – of welk marketingmateriaal dan ook – een fluitje van een cent. Eigenlijk zou ik dan ook enveloppen met logo moeten laten drukken, want dat staat toch professioneler dan een mooie folder in een blanco enveloppe.

Adressen verzamelen

Op mijn to-do lijstje staat niet alleen het ontwerpen van een folder, maar ook het vergaren van adressen. Bij voorkeur verzamel ik adressen van bedrijven in deze regio. Als virtual assistant kan ik in principe ondernemers uit alle windstreken op afstand ondersteunen, maar het lijkt me ook fijn om elkaar in real life te kunnen ontmoeten. Dan is het wel zo fijn als ik niet helemaal naar Friesland hoef af te reizen. Hoe vind je nu bedrijven die je wilt aanschrijven? Heel eenvoudig: je kunt zoeken via Google of misschien ken je bedrijven in de omgeving die je aanspreken.

Respons

Maar, heeft zo’n mailing wel nut? Belandt zo’n folder niet direct in de prullenbak? Uit de 10 jaar ervaring die ik als ondernemer heb opgedaan, merk ik dat er altijd respons is. Tot nog toe hebben we uit elke mailing meerdere opdrachten weten te slepen. Een deel van de  klanten die we nu hebben, is ooit klant geworden door de brochure die wij ze toestuurden. Sommige klantrelaties dateren van jaren terug. Goed er zijn natuurlijk ook bedrijven die niet meteen reageren of helemaal nooit respons geven. Het gaat om de bedrijven die wel interesse hebben in je product of dienst. Al zijn het maar een paar bedrijven, deze bedrijven zorgen toch weer voor geld in het laatje. Een mailing sturen is altijd de moeite waard.

Ik ga binnenkort aan de slag met mijn folders. Ik ben erg benieuwd wat voor moois er uit de mailing voortvloeit.

 

mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf, ZZP, mompreneur

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *