weinig vlees eten met kinderen, mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger
Kind & opvoeding,  Mama & lifestyle

Weinig vlees eten met kinderen

Mijn vriend en ik zijn nooit echte vleeseters geweest. Voor ons hoeft er niet elke avond groenten, aardappels en een stuk vlees op tafel te staan. Sterker nog: meestal eten we maar één keer in de week aardappels en één keer in de twee/drie weken een grote(re) portie vlees.

Ook sinds we kinderen hebben, is dat niet anders. We eten een paar keer per week vlees, maar een grote hoeveelheid consumeren we zeker niet. Per keer maximaal 250 gram vlees voor vier personen (twee volwassenen en twee kinderen). Bij een pasta eten we altijd een zelfgemaakte saus met gehakt en door de nasi zit soms wat kipfilet. Slechts heel af en toe eten we een stuk vlees, zoals een tartaar of een bal gehakt. Maar er zijn ook meerdere avonden dat we helemaal geen vlees eten.

Wij eten met ons gezin dus maar heel weinig vlees. Maar waar moet je rekening mee houden wanneer je weinig vlees eet met kinderen? Wij volwassenen hebben niet echt vlees nodig, maar voor kinderen is dat een ander verhaal. Zij zijn nog volop in de groei en hebben ijzer nodig wat in groenten en in vlees zit. Mijn kinderen eten veel groenten, maar ijzer in groenten wordt minder makkelijk opgenomen dan in vlees.

Wanneer je vitamine C bij je groenten eet, wordt het ijzer beter opgenomen. Vitamine C kun je eten in de vorm van fruit, maar vitamine C vind je ook terug in paprika. Paprika eten wij heel vaak, per week minimaal zes stuks. Wanneer je weinig of geen vlees eet, kun je dit ook compenseren door bijvoorbeeld bonen of ei te eten. Elke week eten wij bruine bonen met taco’s en mijn kinderen likken hun vingers af bij een plat ei (zo noemen mijn kinderen een gebakken ei). Ook probeer ik elke week vis op het menu te zetten. Mijn kinderen eten ook af en toe hun lievelingsworst, snijworst, op brood. Hier zit ook wel ijzer in, maar minder dan in vleeswaar gemaakt van rundvlees. Melk proberen wij zo min mogelijk bij de avondmaaltijd te drinken, want melk gaat de opname van ijzer tegen.

Wij zullen waarschijnlijk altijd weinig vlees blijven eten. Zowel onze kinderen als wij vinden gerechten zonder vlees even lekker als gerechten met (weinig) vlees.

Eet jij met je gezin ook weinig vlees? Of zijn jullie misschien vegetariër? Laat het me weten bij de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *