mamablog, lifestyleblog, Ben jij die ochtendstress en die race tegen de klok zat? Met deze 11 tips ga jij die vreselijke ochtendstress te lijf en wordt het weer gezellig in huis!
Mama & lifestyle

11 tips om ochtendstress te voorkomen (en de gezelligheid te bewaren)

Altijd maar die ochtendstress en altijd maar die race tegen te klok waarbij de gezelligheid soms ver te zoeken is. Ben jij dit ook zo zat? Met deze 11 tips ga jij die vreselijke ochtendstress te lijf, krijg jij meer tijd en wordt het weer gezellig in huis!

1. Sta direct op

Spring zodra je wekker gaat direct uit bed. Van snoozen ga je je toch echt niet uitgeruster voelen. Dan moet je ’s avonds toch maar iets eerder onder de wol kruipen. Elke minuut dat je niet met je hand op je wekker mept, is pure tijdwinst! En dat kun jij met die drukke ochtendspits goed gebruiken!

2. Zet je wekker vroeger

Tot een tijdje geleden werd ik altijd gewekt door mijn kinderen. Ik kon toen helemaal niet rustig wakker worden en moest gelijk aan de bak. Ik gooide het roer om en tegenwoordig zet ik elke dag mijn wekker om 5.45 uur. Ik kan heel ontspannen en in mijn eigen tempo wakker worden zonder dat ik meteen in beslag genomen word door de kinderen. Ik kan mij in alle rust wassen, aankleden en opmaken. En daarna heb ik soms ook nog even de tijd om de krant te lezen, afhankelijk van hoe laat de kinderen wakker worden. Extra vroeg opstaan is voor mij een heel prettige manier om mijn dag te beginnen en het is ook nog eens tijdwinst! Bovendien ben ik tegen de tijd dat mijn werkdag start, rond 9 uur, helemaal niet meer loom en lui, maar lekker alert en productief.

3. Leg je kleding klaar

Leg de avond van tevoren al de kleding klaar voor de volgende ochtend, zowel de kleding voor jezelf als voor jouw kinderen. Dat scheelt weer minutenlang piekeren en discussies op de vroege ochtend. Behalve de kleding leg ik ook altijd washandjes, haarborstels, elastiekjes, tandenborstels en tandpasta klaar.

4. Wek de kinderen op tijd

Maak de kinderen op tijd wakker. Ik wek mijn kinderen, als ze uit zichzelf nog niet wakker zijn, om 7.00 uur en wij vertrekken om 8.15 uur. Niet elk kind wordt makkelijk wakker, dus houd hier rekening mee. Je kunt 10 minuten voordat je kindje wakker moet worden de deur op een kier zetten en eventueel een klein lampje aanzetten. Zo wordt hij/zij misschien al een beetje wakker door de geluiden en het licht.

5. Kleed de kinderen meteen aan

Kleed de kinderen meteen aan of laat ze dit zelfstandig doen, wanneer ze al wat ouder zijn. Dan is het aankleden maar alvast gebeurd en hoeft dit straks niet last minute en met tegenzin gedaan te worden. Als je de kleding de avond van tevoren al hebt klaargelegd, kunnen ze gelijk beginnen.

6. Ga direct ontbijten

Ga direct ontbijten wanneer de kinderen aangekleed zijn. Dan is de tijd die je na het ontbijt “over” hebt ook echt tijd die je nog te besteden hebt. De kinderen kunnen dan nog eventjes spelen en jij kunt rustig de ontbijttafel afruimen.

Alle benodigdheden die op de ontbijttafel komen, heb ik in mandjes. Ik heb één mandje in de koelkast met producten die koel bewaard moeten worden zoals kaas en vleeswaar en dan heb ik ook nog één mandje met houdbare producten zoals hagelslag en pindakaas. Dat is wel zo makkelijk de tafel dekken en weer afruimen en scheelt een hoop heen en weer geloop.

Nog een andere tip voor het afruimen van de tafel: laat de kinderen hun eigen bord en beker naar het aanrecht brengen. Dat scheelt jou weer “werk” en zo leren de kinderen hun eigen rommel op te ruimen.

7. Een gezellig en vlot ontbijt

Hoe zorg je ervoor dat je kinderen vlot en rustig (lees: stil)  hun ontbijt oppeuzelen en dat het toch gezellig blijft aan de ontbijttafel? Speel wie het langste stil kan blijven met als extra regel dat je door blijft eten. Gezelligheid ten top en je kids zijn niet bezig met praten, maar met eten. Bij ons doet iedereen enthousiast mee met dit simpele spelletje en soms mag de pandaknuffel van mijn zoon zelfs mee doen!

8. Houd de vaart erin

Blijf na het ontbijt niet aan je telefoon geplakt zitten om allerlei online kranten te lezen, maar sta gelijk op om de fruit- en broodtrommels van je kinderen te vullen. Dat bespaart eigenlijk dubbel zoveel tijd. Want ten eerste spaar je zelf al tijd uit, maar je geeft met jouw actieve houding ook het goede voorbeeld aan je kind, waardoor je kind (hopelijk) ook actiever wordt, wat ook weer tijd bespaart. Zeg nu zelf, als jij op de bank zit te luieren met je telefoon, verwacht je dan van je kinderen dat zij wel opschieten?

9. Bereid je kinderen voor op het vertrek

Kondig 10 en daarna 5 minuten voor vertrek bij je kinderen aan dat het bijna tijd is om te gaan. Hierdoor zijn ze op het moment suprême niet overrompeld of boos. Door elke dag een vaste volgorde, een vast ritueel, aan te houden, weten zij precies wat ze kunnen verwachten.

10. Trek op tijd de jassen en schoenen aan

Plan voldoende tijd in voor het in alle rust aantrekken van de jassen en schoenen en eventueel een laatste toiletbezoek.

11. Vertrek op tijd!

Last but not least: vertrek op tijd zodat jullie rustig naar school kunnen fietsen of lopen. Ook als je met de auto gaat, is het wel zo prettig als je op tijd vertrekt zodat je niet met je gesjeesde hoofd achter het stuur zit en op elke medeweggebruiker zit te vitten.

Heb jij ook nog handige tips voor de ochtendspits? Ik lees het graag bij de reacties!

mamablog, lifestyleblog, mamalifestyle, mama lifestyle blog, mamablogger, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger, blog voor moeders

Volg mij via BloglovinTwitterFacebook of Youtube

Foto: Pixabay

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *