Hoe begin je een blog/mamablog: blogtips

Blogtips om je eigen blog/mamablog te starten. Hoe begin je een blog, hoe krijg je meer bezoekers naar je blog en hoe kun je geld verdienen met je blog? mamablog,mamablogger

Op het moment dat ik dit artikel met blogtips schrijf, ben ik ruim een jaar bezig met bloggen. In dit jaar heb ik heel wat geleerd over bloggen: hoe je een blog begint, hoe je inspiratie vindt om te kunnen bloggen, alles wat er zowel technisch, qua contact met je lezers en medebloggers en qua samenwerkingen op je af komt wanneer je een blogger bent.

Ik was niet helemaal een groentje in het bouwen van een website, want op zakelijk gebied houd ik al veel langer een website draaiende, al draait mijn zakelijke website op een ander systeem dan mijn blog. Mijn blog heb ik gemaakt in WordPress, maar je zou natuurlijk ook een blog kunnen opstarten in een ander systeem zoals Blogger.

In dit artikel wil ik heel graag de kennis die ik heb opgedaan met mijn mamablog en daarvoor ook met mijn zakelijke site delen in dit artikel. Je zou het kunnen beschouwen als een soort introductie in de wereld van het bloggen of als een naslagwerk met al mijn tips. Zo heb je als beginnende blogger een compleet overzicht van waar je allemaal aan moet denken als je een blog begint. De blogtips in dit artikel zijn voor iedere blogger toepasbaar, maar sommige tips zijn gericht op WordPress, omdat dat het systeem is waar niet alleen ik, maar ik denk het gros van de bloggers mee werkt.

Waarom zou je een blog beginnen?

Wil jij een blog beginnen? Ik zou zeggen doen, want:

  • als je van schrijven houdt, kun je je ei er echt in kwijt.
  • als je (beter) wilt leren schrijven, is bloggen een ideaal middel om beter te leren schrijven, makkelijker te gaan schrijven en je eigen schrijfstijl te ontdekken.
  • voor bloggen heb je alleen maar een laptop nodig en eventueel een smartphone waar je foto’s mee kunt maken voor bij je artikel.
  • bloggen kun je doen vanuit huis, hoe vaak en op momenten dat het jou het uitkomt.
  • door te bloggen kom je online in contact met andere mensen (lezers, medebloggers).
  • door jouw mamablog heb je een soort digitaal dagboek wat je later terug kunt lezen met jouw kindje.
  • door te bloggen kun je al jouw ervaringen over jouw zwangerschap en hoe jij het moederschap ervaart delen met familie, vrienden en/of andere (aanstaande) moeders.
  • met je blog kun je wanneer je een vraag hebt, deze online voorleggen aan je lezers. Wie weet hebben jouw bezoekers wel heel nuttige tips voor je.
  • met jouw blog kun je behoorlijk wat bezoekers naar je site trekken die dezelfde levensstijl hebben (moederschap).
  • wanneer je bezoekersaantallen groeien, je vast het verzoek krijgt van bedrijven of zij jou gratis producten mogen opsturen. Wie weet zitten daar wel heel handige spullen bij die je voor je kindje of voor jezelf kunt gebruiken.
  • wanneer jouw bezoekersaantallen echt de pan uitrijzen, je misschien zelfs geld kunt verdienen met je blog.

Wat voor blog ga jij starten?

Er zijn natuurlijk tal van blogs die je kunt starten. Ben je gek op koken, dan is een foodblog misschien een leuke optie voor je. Ben je creatief, dan is een DIY blog een goede uitlaatklep voor al jouw creatieve uitspattingen. Ben je gek op cijfers en weet jij alles over geld, dan kun je een budgetblog of financieel blog beginnen. Ben je een kersverse moeder of ben je nog zwanger dan is een mamablog misschien wel jouw online plek waar jij al jouw ervaringen en tips kunt delen. Begin een blog over een onderwerp wat dicht bij jou ligt. Over een onderwerp wat jij leuk of interessant vindt of waar jij een expert in bent. Waar jij ontzettend veel over kunt vertellen.

In dit artikel leg ik de nadruk op het starten van een mamablog, omdat ik zelf ook een mamablog heb. Maar de tips die ik hier met jou deel, gelden eigenlijk voor elke blog. Omdat moederschap het dichtste bij mij ligt, mij daarom het meeste interesseert, kan ik er honderduit over praten/schrijven.
Daarom ben ik een mamablog begonnen.

 

Waar je voor de start van je blog over na moet denken:

  • Wanneer je een mamablog begint: hoeveel jij van je kindje in beeld brengt. Plaats jij foto’s van je kindje waarop hij/zij herkenbaar in beeld is, alleen foto’s waarop hij/zij onherkenbaar staat of publiceer jij helemaal geen foto’s waar je kindje op staat? Meer hierover lees je in mijn artikel over de privacy van je kind. En hoe ga jij op jouw blog om met de privacy van bijvoorbeeld je partner of je familie of vrienden?
  • Wat wordt de domeinnaam van jouw (mama)blog? Kies jij een domeinnaam waarop jouw naam in verwerkt is, of ga jij voor een naam die een zoekterm bevat? Mijn mamablog heb ik niet voor niets gepubliceerd op de domeinnaam www.mamalifestyleblog.nl: de domeinnaam geeft precies waar de blog over gaat: over moederschap en lifestyle.
  • Ga jij voor een domeinnaam met een .nl extensie of een wordpress.com extensie? De tweede extensie klinkt een stuk minder professioneel, maar is wel gratis. De eerste klinkt een stuk aantrekkelijker, maar daar moet je wel wat voor betalen. Hoeveel je voor een eigen domeinnaam moet betalen, hangt af van welke provider je kiest. De domeinnaam van mijn mamablog heb ik bijvoorbeeld vast laten leggen bij Mijndomein.nl en daar betaal je € 39,-  per jaar voor een domeinnaam en webhosting. Voor het alleen vast laten leggen van een domeinnaam betaal je € 9,- , maar dan kan je nog geen site laten draaien.
  • Bedenk heel goed waar jij over wilt schrijven en of jouw domeinnaam daarbij past. De domeinnaam voor mijn mamablog was de eerste zeven maanden www.mamaonderneemt.nl. Ik had namelijk eerst het idee om met name te schrijven voor moeders met een eigen bedrijf, maar gaandeweg het bloggen merkte ik dat ik over veel meer onderwerpen schreef.  Toen verhuisde ik mijn site naar de domeinnaam www.mamalifestyleblog.nl, maar dit ging zeker niet zonder slag of stoot. Bespaar jezelf deze rompslomp en bedenk dus meteen heel goed wat de scope wordt van jouw mamablog. Mocht je toch willen switchen van domeinnaam, dan kun je via een WordPress plugin zoals Duplicator je site verhuizen.
  • Welk thema kies jij voor jouw site? Houd er rekening mee dat je thema responsive moet zijn. Wanneer het thema van je site responsive is, wordt je blog namelijk goed weergegeven op de mobiele telefoon. Dat wordt ook wel de mobiel vriendelijkheid genoemd en Google hecht hier veel waarde aan bij de rangschikking. Steeds meer mensen surfen op hun telefoon en steeds minder op hun laptop of pc, dus zorg ervoor dat je een responsive thema gebruikt. Als je gebruik maakt van WordPress staat bij de thema’s aangegeven of het responsive is. Wanneer je site online is, kun je de mobielvriendelijkheid van je site testen via deze link. Wanneer jouw blog responsive, oftewel mobielvriendelijk is.
  • Wil je lettertypes van je site kunnen aanpassen of de letterkleur, zitten deze lettertype en kleur niet in het thema? Heb je weinig of helemaal geen kaas gegeten van html? Dan is de WordPress plugin Yellow Pencil Pro van Code Canyon een goede optie. Yellow Pencil is gratis, maar bevat niet zoveel opties als Yellow Pencil Pro, de betaalde variant van $ 25,-.

Welke apparatuur heb je nodig voor je blog?

  • Het belangrijkste item is natuurlijk een laptop of pc. Al kun je natuurlijk ook blogartikelen schrijven op je tablet of smartphone.
  • Voor het maken van foto’s voor bij je blogartikelen, kun je je smartphone gebruiken, maar je kunt ook investeren in een goede camera. Ik gebruik de Nikon Coolpix camera voor mijn blog en deze kost rond 300 euro. Ik kocht er ook nog een extra batterij en een extra geheugenkaartje bij, want niets is vervelender dan wanneer je wilt fotograferen voor je blog (of misschien zelfs wilt vloggen) en je batterij leeg of je geheugenkaart vol is.
  • Wanneer je bereid bent te investeren in een goede camera, denk dan ook eens aan een statief. Een statief zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld een foto of video van jezelf kunt maken zonder dat je je camera op een stapel boeken hoeft te plaatsen. En met een statief heb je altijd stabiel beeld. Op Bol.com kun je bekijken wat er zoal te vinden is en hoeveel het kost. Mijn statief is van Hama en kost rond de 30 euro.
  • Voor een goede belichting kun je overwegen om daglichtlampen met softboxen aan te schaffen. Zo heb je ook wanneer je huis minder lichtinval heeft of wanneer het avond is voldoende licht om te fotograferen of te filmen. De daglichtlampen met softboxen die ik heb kosten 170 euro per set van twee. Meer informatie over deze lampen vind je op Bol.com.
  • Wanneer je het echt professioneel wilt aanpakken, kun je investeren in lenzen voor je camera. Qua blogapparatuur kun je het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt.

Wanneer, waarover, hoe vaak en voor wie ga je bloggen?

  • Begin gewoon met schrijven. Stel dit niet uit, maar start gewoon. Ook als je jezelf nu nog niet perfect vindt schrijven. Door op regelmatige basis te schrijven, ga je een eigen schrijfstijl ontwikkelen en gaat het schrijven je steeds makkelijker af. En om eerlijk te zijn, schrijft niemand perfect.
  • Schrijf vooral over een onderwerp waar jij veel van weet en dat jij leuk vindt. Maak je geen zorgen of je genoeg inspiratie hebt. Neem maar van mij aan dat wanneer je kinderen hebt, je genoeg inspiratie hebt voor je mamablog. Of wanneer je een blog hebt over een ander onderwerp waar je helemaal gek van bent, komt het met de inspiratie ook wel goed. En mocht je nu echt een keer niet weten waar je over gaat schrijven, ga dan lekker even naar buiten en dan komt de inspiratie meestal vanzelf.
  • Voor wie ga je schrijven? Ga jij alleen schrijven voor familie en vrienden of richt jij je op een groter publiek? En wie is dat publiek, oftewel: wie is jouw doelgroep? Heel belangrijk om na te gaan op wie jij je richt, want als jij een mamablog maakt gericht op moeders, richt je je op een ander publiek dan wanneer je een beautyblog maakt wat door heel veel jonge meiden gelezen wordt. Niet alleen de inhoud van je blog is anders, maar ook de manier waarop je je lezers aanspreekt. Probeer je zoveel mogelijk in te leven in je doelgroep. Nu is dat bij een mamablog natuurlijk niet zo moeilijk, want je bent immers zelf moeder dus de artikelen die je schrijft, staan heel dicht bij je, net als de doelgroep waar jij je op richt.
  • De blogfrequentie, oftewel hoe vaak ga je artikelen publiceren? Met één keer in de week een artikel plaatsen, creëer je minder snel content en zul je minder lezers trekken dan wanneer je bijvoorbeeld drie keer per week een artikel publiceert. Als de doelgroep van jouw mamablog familie en vrienden is, is het niet heel nodig om veel content te plaatsen, maar als jij wilt dat je blog groeit qua bezoekersaantallen, zul je regelmatig artikelen moeten plaatsen. Niet alleen voor meer content, maar ook omdat lezers eerder terugkomen wanneer er regelmatig(het liefst meerdere keren per week of zelfs elke dag) nieuwe artikelen op je site staan.

Het schrijven van een blogartikel

  • Met sommige artikelen ben ik twee uur bezig, maar met andere artikelen ben ik nog veel langer zoet. De woorden rollen zo uit mijn pen, maar vooral het nalezen, herschrijven en corrigeren kost mij altijd veel tijd. En als je tekst klaar is, moet je ook nog op zoek naar een goede foto of afbeelding, wat ook weer tijd kost.
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit, dus liever drie goede artikelen per week dan zeven matige artikelen. Publiceer alleen artikelen waar je achter staat, waarvan jij de kwaliteit voldoende vindt.
  • Probeer diepgaande artikelen af te wisselen met luchtige artikelen.
  • Probeer zoveel mogelijk te werken met tussenkopjes. Zo houd je de tekst overzichtelijk voor je lezer en het is ook nuttig voor Google. Wist je dat lezers op internet vaak niet eens lezen, maar meer scrollen? Juist daarom zijn tussenkopjes zo ideaal. Een tussenkopje geeft weer waar dat gedeelte van de tekst over gaat en de lezer kan besluiten of hij dat stukje leest of juist door scrollt naar het volgende gedeelte. Probeer elk stukje zo te schrijven dat een lezer zo kan inspringen waar hij wilt. Dus beschouw het gedeelte onder een tussenkopje als een apart hoofdstuk.
  • Schrijf je een artikel over hoe je de bevalling van je kindje hebt ervaren en of de kraamweek nu wel of geen roze wolk was? Probeer er twee artikelen van te maken. Probeer zoveel mogelijk één onderwerp per artikel aan te houden, dat houdt het duidelijk voor je lezer en zo spring je niet van de hak op de tak.
  • Probeer je artikelen niet te lang te maken. Dat moet ik nodig zeggen met dit ontzettend lange artikel. Al zie ik dit artikel niet echt als artikel, maar meer als een naslagwerk of handleiding voor de beginnende blogger. Het ligt er ook een beetje aan wat voor soort artikel het is. Zo schreef ik eens een uitgebreid artikel over borstvoeding, waarbij ik alle kanten belichtte en er daarom ook een lang artikel erover schreef.
  • Probeer je artikel ook weer niet te kort te maken. Het minimum is toch echt wel 400 woorden. Geloof mij: je zit echt zo aan 400 woorden. In WordPress kun je onderaan je artikel het aantal woorden zien.

 

Foto’s voor bij je blogartikelen

  • Je kent vast het gezegde: één foto zegt meer dan 1.000 woorden. Dus: bij een blogartikel hoort een foto. Heb je al nagedacht of je zelf foto’s gaat maken voor bij je artikelen of dat je stockfoto’s gaat gebruiken? Of ga je eigen foto’s combineren met stockfoto’s? In mijn lijst met gratis foto’s voor je site vind je een overzicht van sites waar je gratis foto’s kunt downloaden voor je blog. Vermeld in het artikel altijd de bron van de foto’s. Wil je zelf foto’s maken, zorg dan voor een goede belichting. Niets is zo onaantrekkelijk als een donkere of onduidelijke foto.
  • Je foto’s gratis bewerken kan in Canva of in Picmonkey. En als ik het over bewerken heb, dan bedoel ik je foto’s verfraaien met filters, een logo of een tekst erbij plaatsen of een collage maken van meerdere foto’s. Ik werk zelf alleen met Canva en ik vind dit een ideaal programma. Ik zou zeggen: probeer het zeker eens uit, want de mogelijkheden zijn echt eindeloos. Je kunt er zelfs leuke infographics in maken.

Photodiary en weekvlog: geef je lezers een kijkje in jouw leven

  • Wil je jouw volgers wekelijks een kijkje geven in jouw leven? En dan heb ik het niet over getypte artikelen, maar over een visueel kijkje in jouw leven? Veel bloggers plaatsen elke week een photodiary (fotodagboek) met foto’s van de afgelopen week en sommige bloggers publiceren zelfs een weekvlog (video) met beelden van wat zij de afgelopen week hebben gemaakt. Wil je meer weten over vloggen? Lees dan mijn artikel over de voor- en nadelen van vloggen.
  • Een photodiary of weekvlog is een leuke manier om je lezers bij te praten over jouw week en het geeft ook een persoonlijke touch aan jouw site. Niet alle lezers zijn echter razend enthousiast om photodiaries of weekvlogs te bekijken, dus deel niet een overdaad aan foto’s in je photodiary of een video van meer dan een kwartier. Sterker nog: een kijker van een vlog verliest al na een minuut of drie/vier de aandacht, al is het natuurlijk niet echt mogelijk om een weekvlog in te korten tot maar drie of vier minuten. Maar het punt dat ik wil maken is: maak een video niet onnodig lang en houd het vooral dynamisch zodat de kijker niet indut.
  • Als je besluit een photodiary en/of weekvlog te maken, probeer deze dan op een vaste dag te publiceren. Zo krijg je wat meer structuur op je blog en weten je volgers dat ze jouw wekelijkse update op een bepaalde dag kunnen verwachten.

 

Wees uniek

  • Er zijn ontzettend veel andere mamabloggers, dus helemaal uniek zul je niet zijn met jouw idee om een mamablog te beginnen. En ongetwijfeld zullen veel andere mamabloggers jou al zijn voorgegaan met het bloggen over bepaalde onderwerpen die gaan over zwangerschap en moederschap, maar jij kunt dit ook doen. In jouw bewoordingen, in jouw eigen stijl, jouw persoonlijke verhaal delen met je lezers. Dat wat jouw onderscheidt van andere bloggers is jouw persoonlijkheid, want geen mens is hetzelfde. Elke blogger is uniek.
  • Kopieer nooit tekst van een andere blog, dat is echt uit den boze. Zoals ik net al zei: schrijf jouw eigen verhaal. Creëer je eigen content. Iemand die dat niet deed, was een columniste die jarenlang plagiaat pleegde, teksten van andere schrijvers gedeeltelijk kopieerde en soms zelfs anderen uit haar naam liet schrijven. Deze columniste is hier keihard voor gestraft, aangezien het na het bekend worden hiervan haar carrière als columniste direct was afgelopen. En ook al ben jij geen columniste, het stelen van andermans teksten kan niet door de beugel. En bovendien: je blogt toch omdat je het juist leuk vindt om zelf je artikelen te schrijven?
  • Bloggers lezen vaak ook artikelen van andere bloggers, net als ik. Aan de ene kant is het goed om regelmatig andere blogs te lezen, aan de andere kant is het ook goed om dit juist niet te doen. Je kunt je in ieder geval niet laten beïnvloeden en je eigen inspiratie opdoen en dit op je eigen manier vertalen in jouw artikelen. Pas dan kun je er echt helemaal blanco ingaan.
  • Zie je een keer op een andere blog een leuke tag voorbijkomen en wil je deze overnemen? Meestal staat in het artikel wel van wie de tag afkomstig is. Neem je deze over op jouw blog, vermeld dan ook van wie deze link is en plaats een link naar de site van de bedenker van de tag.

 

Hoe ga je om met reacties op je blog?

  • Het kan zijn dat je blog goed gelezen wordt, maar dat je maar weinig reacties krijgt. Sommige lezers vinden het fijn om alleen maar te lezen en niet te reageren, voel je dus vooral niet onzeker.
  • Wanneer iemand een reactie op jouw blog achterlaat, probeer dan zoveel mogelijk te antwoorden.
  • Heeft iemand die op jouw bericht heeft gereageerd ook een blog? Bezoek dan ook eens zijn/haar site en laat een reactie achter. Hij/zij zal dit zeker waarderen.
  • Houd er rekening mee dat je ook negatieve reacties kunt krijgen op jouw artikelen. Reageer vooral niet in een impuls en oververhit, maar laat de reactie even bezinken voordat je een reactie terugstuurt. Slaap er desnoods een nachtje over en bekijk vooral alles in perspectief. Bedenk je ook dat een geschreven reactie misschien anders overkomt dan dat hij bedoeld is. Dat is juist het nadeel van een online reactie. Het is soms moeilijk om de tone of voice te proeven. Uitspraken kunnen soms heel anders overkomen. En is de reactie echt heel hatelijk (dat heb ik één keer meegemaakt) dan is er altijd nog de prullenbak knop die je kunt gebruiken.
  • Reacties met spam zijn reacties op artikelen met daarin een link naar een webshop. Deze reacties belanden bij mij direct in de spam folder.

 

Geduld hebben en geld verdienen met je blog

  • Verwacht niet gelijk duizenden bezoekers op je site wanneer je begint met bloggen. Het duurt een tijd om een vast publiek op te bouwen, nieuwe bezoekers te trekken en om goede posities te behalen in Google. Heb dus vooral geduld.
  • Verwacht dus ook niet dat je gelijk geld kunt verdienen met je blog. Bloggers die wel een inkomen vergaren met hun blog, zijn vaak al jaren bezig met bloggen of hebben geluk dat zij al snel een boterham konden verdienen met hun blog.
  • Vergeet ook niet dat als je geld kunt verdienen met je blog, dat het bedrag dat het oplevert niet in verhouding staat met het aantal uur dat je aan je blog besteed. Als je echt alle uren zou meerekenen, zou je zwaar onder het minimumloon verdienen. Maar mijn mening is dat geld verdienen niet de insteek moet zijn van je blog, maar je passie voor schrijven.
  • Verderop in dit artikel leg ik uit op welke manieren je geld kunt verdienen met je blog.
  • Staar je niet blind op het succes van andere bloggers. Zie je op andere blogs leuke samenwerkingen voorbijkomen? Bedenk je dat het die blogger heel veel tijd en energie heeft gekost om zover te komen waar hij/zij nu is en gun het hem/haar vooral. Vaar vooral je eigen koers, steek zoveel tijd erin als jij wilt/hebt en waar jij je prettig bij voelt. Wil jij ook succesvol worden met jouw blog? Steek er dan vooral zoveel mogelijk tijd en aandacht in en hopelijk wordt jouw blog dan ook ooit succesvol.

Zoekmachineoptimalisatie voor je blog (SEO)

  • Je wilt dat jouw site gevonden wordt door de zoekmachines, althans daar ga ik vanuit. Ik denk niet dat jij jarenlang voor maar tien mensen artikelen wilt gaan schrijven. Via zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw site beter gevonden wordt in Google.
  • Geef elk artikel een goede omschrijving mee. Daarmee bedoel ik met welke tekst jouw artikel weergegeven wordt in de zoekresultaten van Google. Hiervoor kun je de WordPress plugin van Yoast installeren.
  • Voorzie je blogartikel van een duidelijke titel. Natuurlijk moet een titel ook aantrekkelijk zijn en lezers trekken, maar op een clickbait-achtige titel zit geen lezer te wachten. Liever een duidelijke, maar misschien minder spannende titel, dan een misleidende titel die niets zegt over de inhoud van het artikel of een andere verwachting over de inhoud bij je lezer opwekt. Niet alleen je lezer waardeert het wanneer je een duidelijke titel aan je blogartikel hangt, maar ook Google vindt dit erg fijn.
  • Zorg dat de foto’s die je bij je artikelen plaatst voorzien zijn van een alt tekst. Wanneer je in WordPress werkt, kun je deze per foto invullen in de mediabibliotheek. Google begrijpt niet wat een foto weergeeft, maar kan wel de alt tekst ervan lezen. Geef dus in de alt tekst weer waar de foto over gaat. Dit heeft ook weer een positief resultaat op jouw positie in Google.
  • Voor je positie in Google is het aan te raden om refferal spam/spam bots te weren uit de Google Analytics statistieken van jouw blog. Spam bots zijn namelijk spookbezoekers die eigenlijk je website niet eens bezoeken. Google vindt de gebruikerservaring erg belangrijk en kijkt dus ook naar hoe lang je bezoekers op je site vertoeven. Hoe langer iemand op je site blijft, hoe positiever de gebruikerservaring zo redeneert Google. Maar hoe meer spambots je blog bezoeken, hoe korter iemand op je site is, oftewel hoe hoger de bounce rate is. Wil je meer lezen over wat een bounce rate betekent, welke invloed referral spam heeft op jouw bounce rate en dus op jouw ranking in Google? Het artikel bevat wel veel droge stof, maar is heel nuttig om eens door te nemen.

Benut de informatie uit je blogstatistieken

  • Meld de domeinnaam van je blog gratis aan bij Google Analytics. Via Google Analytics kun jij de statistieken van jouw website inzien. Overigens zijn hiervoor ook plugins beschikbaar voor op je WordPress site. Dan kun je via je WP dashboard al het één en ander zien zonder in te hoeven loggen op Google Analytics.
  • Via Google Analytics krijg je niet alleen meer inzicht in wie je site bezoekt (leeftijdscategorie en man/vrouw), maar ook op welke zoektermen jouw blog het meest gevonden is. Helaas zijn niet alle zoektermen inzichtelijk, tenzij je tegen betaling adverteert op Google Adwords. De meest populaire zoekwoorden waarop je site gevonden is, vind je onder het kopje Acquisitie, search console, zoekopdrachten. Merk je dat jouw site bijvoorbeeld hoog scoort op bijvoorbeeld budget, dan zou je misschien nog meer aandacht kunnen besteden aan budget tips op jouw blog waardoor je nog meer bezoekers trekt.
  • Check regelmatig je statistieken, maar doe dit ook weer niet te vaak. Heb vooral geduld, want wanneer jij net bent gestart met jouw blog, zal jouw blog waarschijnlijk nog niet massaal bezocht worden. Hier gaat flink wat tijd overheen. Verwacht dus geen duizenden bezoekers wanneer je net begonnen bent als blogger, dat is niet reëel.

Social media en andere kanalen waarop je je blog gratis kunt promoten

  • Je kunt jezelf aanmelden bij sites zoals Blogsociety. Je kunt daar een gratis account aanmaken en wanneer je de gouden status krijgt, kun je artikelen aanleveren en misschien wel extra lezers trekken.
  • Maak een gratis account aan op Bloglovin’. Bloglovin’ is een site waar mensen zich kunnen abonneren op meerdere blogs en dus ook meerdere blogs kunnen volgen. Het nadeel is wel wanneer een lezer jouw blog leest vanaf het Bloglovin’ scherm en niet doorklikt naar jouw site, dit niet meetelt voor jouw bezoekers op jouw site,oftewel jouw statistieken in Google Analytics. Wel is het natuurlijk een goed teken wanneer je veel abonnees hebt via Bloglovin’.
  • Social media is het middel om meer bezoekers te trekken naar je site. Zelf ben ik alleen actief op Facebook en in veel mindere mate op Twitter. Sterker nog: ik denk er zelfs over om te stoppen met Twitter,omdat ik het idee heb dat Twitter voor mij weinig verkeer naar mijn site oplevert. Enkele social media kanalen die razend populair zijn onder bloggers zijn, behalve Facebook: Instagram, Snapchat en Youtube. Waarom ik maar actief ben op één social media kanaal is, omdat het mij echt aan tijd ontbreekt (heel cliché). Mijn mening is dat je beter één social media kanaal kan hebben, wat je goed onderhoudt dan wanneer je er meerdere hebt die je verwaarloost omdat het je teveel tijd kost.

Facebookpagina voor je blog

  • Maak een bedrijvenpagina aan op Facebook. Dit kun je gratis doen, maar hiervoor heb je wel een persoonlijke account nodig. Zodra je een bedrijvenpagina hebt aangemaakt, kun je ook je vrienden en familieleden uitnodigen om jouw bedrijvenpagina te liken. Plaats op regelmatige basis (liefst meerdere keren per dag) een bericht op Facebook. Bijvoorbeeld een link naar jouw nieuwste artikel of een persoonlijk berichtje. Een persoonlijk bericht kan zijn wat je op dat moment aan het doen bent, of dat je jouw volgers een fijn weekend wenst, je stelt je volgers een vraag of je plaatst een mooie quote.
  • Heeft iemand jouw bericht geliked? Nodig hem/haar dan uit om jouw bedrijvenpagina te liken. Dit kun je heel eenvoudig doen door op zijn/haar naam bij de likes van het bericht te klikken en daarna op uitnodigen te drukken.

Betaald promoten van je site / adverteren op Facebook en Google Adwords

  • Je kunt ook werken met advertenties op Facebook. Voor een bepaald bedrag en periode kun je een artikel promoten op Facebook. Vaak levert dit een hoop extra bezoekers op, met name wanneer je een heel goed artikel promoot wat massaal geliked en gedeeld wordt.
  • Adverteren kun je ook altijd doen op Google Adwords. Ook hierbij kun je zelf het budget bepalen en de CPC (kost per klik). Je betaalt alleen wanneer er op jouw advertentie geklikt wordt. Via de Keyword Planner in Google Adwords kun je onderzoeken welke zoektermen aansluiten op jouw site en welke termen veel verkeer trekken. De meest populaire zoektermen of termen waarop maar weinig concurrentie is, kun je vervolgens instellen voor jouw campagne.

Blogartikelen, Facebook- en Twitterberichten (en posts andere social media kanalen) inplannen

  • Blogartikelen op je WordPress site kun je direct publiceren, maar je kunt deze ook inplannen voor de dag en het tijdstip van jouw voorkeur. In “Blogland” is het gebruikelijk om nieuwe artikelen in te plannen voor publicatie om 6.00 uur ’s ochtends.
  • Facebookberichten kun je ook inplannen. Het enige dat op dit moment nog niet mogelijk is, is om een artikel dat nog niet gepubliceerd is (maar wel gepland staat in WordPress) in te plannen in Facebook. De link naar dat artikel zal dan nog niet werken. Facebookberichten kun je via het bericht zelf inplannen. Als je op het pijltje naast de knop publiceren klikt, kun je kiezen voor plannen.
  • Ook voor het plaatsen van Twitterberichten hoef je niet vroeg uit de veren. Ik plan zelf mijn Twitterberichten in via de online tool Buffer. Via Buffer kun je ook berichten plaatsen op Facebook, maar dit schijnt het bereik niet ten goede te komen, dus ik gebruik deze tool alleen voor Twitter. Buffer kun je ook nog gebruiken voor je Instagram posts en berichten op LinkedIn en Google+. In Buffer kun je ook nog gebruik maken van Pablo: een tool om gratis foto’s te bewerken. De bewerkte foto’s kun je opslaan, maar via de tool ook direct publiceren of inplannen op je social media kanalen.

Netwerken en samenwerken met andere bloggers

  • Op Facebook is er een Mamabloggers groep. Als je lid wordt van deze groep kun je je blog spammen zoals dat heet, oftewel reclame maken voor je blog, een link delen naar je Facebook pagina/Youtube kanaal/Instagram account/Bloglovin account, alle vragen die je hebt stellen aan andere mamabloggers en reageren op vacatures waarin gastbloggers worden gevraagd. Je hoeft natuurlijk zelf geen berichten te plaatsen of te reageren, meelezen is ook al heel nuttig. Dus ik zou zeggen: haak vooral aan bij de Mamabloggers Facebook groep.
  • Vind je het leuk om een keer te netwerken dan wel te sparren met andere bloggers? Op Twitter is er elke maand een groep bloggers die met elkaar chat onder de hashtag #blogpraat. Meer informatie hierover vind je op de pagina van Blogpraat. Als je de sessie niet online kunt bijwonen op Twitter, kun je toch lezen wat er heen en weer getwitterd is. Na afloop van de chatsessie wordt er namelijk een verslag in Excel uitgewerkt en gepubliceerd op Blogpraat. Dit document is heel informatief en voor iedereen toegankelijk.
  • Bezoek eens andere blogs en laat daar een reactie achter. Sowieso leuk voor de blogger en wie weet neemt hij/zij ook nog een kijkje op jouw blog of klikken lezers van dat blog door naar jouw blog.
  • Sommige bloggers zetten samen leuke challenges op of doen een swap (het naar elkaar toesturen van pakketjes). Klikt het met een blogger? Stel gerust een challenge of een swap voor en besteed hier allebei aandacht aan op je eigen blog.
  • Een keer een gastblog schrijven voor de site van een andere blogger biedt jou de gelegenheid om misschien een keer op een andere blog te schrijven, misschien wel over iets heel anders te bloggen en geeft jou de mogelijkheid om meer bezoekers naar je site te trekken. Lees ook dit artikel over alle voor- en nadelen van gastbloggen.

Samenwerkingen/advertenties/banners: geld verdienen met je blog

  • Naarmate je langer blogt, zul je misschien wel benaderd gaan worden door bedrijven en persbureaus met de vraag of je het leuk vindt om een artikel te schrijven over hun product of dienst, of dat van hun klant (bij een persbureau). Wanneer je nog geen duizenden bezoekers hebt, zal dit meestal in ruil zijn voor het product. Bedenk je goed of je hier je tijd in wilt stoppen. Het schrijven van een artikel vergt toch behoorlijk wat tijd. Heb jij geen feeling met het product? Doe het dan vooral niet, want je wilt geloofwaardig overkomen bij je lezers. Je lezers prikken er direct doorheen wanneer je niet oprecht enthousiast bent over een bepaald onderwerp.
  • Heeft een bedrijf jou gevraagd een product te testen en ben jij niet echt enthousiast over de eigenschappen van het product? Je kunt het artikel best schrijven, maar schrijf ook eerlijk jouw mening. Ook als deze niet positief is. Vertel het bedrijf vooraf ook dat je eerlijk zult zijn in het artikel, ook als je iets minder enthousiast bent over wat het product doet.
  • Heeft een bedrijf een hele eisenlijst waaraan jouw artikel aan moet voldoen? Bedenk goed of je hier wel achterstaat. Wil je volledige vrijheid, zeg dan gewoon nee tegen het bedrijf.
  • En wat geldt voor schrijven over gratis producten, geldt ook voor advertorials: neem alleen betaalde opdrachten aan als het product, de dienst of het onderwerp jou echt aanspreekt en als jij hier oprecht enthousiast over bent. Als het artikel niet in het verlengde van je site of van jouw interesses ligt, heeft jouw lezer het meteen door.
  • Wanneer je een artikel schrijft over een product of dienst die jij hebt gekregen of wanneer je betaald krijgt voor het schrijven van een artikel, zet het in het artikel dat je het product/de dienst hebt gekregen of dat het een advertorial (betaald artikel) betreft. De Reclame Code Commissie stelt dit als verplichting.
  • Wanneer een bedrijf bereid is jou te betalen voor een artikel, kun je de stelregel van Lisanne van de site Lisanneleeft aanhouden. Het starttarief is € 50,- en bij elke 1.000 bezoekers kun je €10,- extra vragen. Bereken het aan de hand van je eigen bezoekersaantallen en vraag jezelf af of het een reëel bedrag is.
  • Wanneer je minimaal 5.000 unieke bezoekers per maand hebt, kun je je als influencer aanmelden bij Blogmij. Via Blogmij kunnen bedrijven jou vragen een artikel te schrijven over hun product of dienst en hiervoor krijg jij dan betaald. Een ander bedrijf dat bemiddelt tussen adverteerders en influencers (bloggers/vloggers) is bijvoorbeeld Femmefab.
  • Geld verdienen met je blog kun je ook met Google Adsense, affiliate links of met een programma zoals LinkPizza. Ik werk momenteel alleen nog maar met LinkPizza. Hiervoor hoef ik niets te doen. De LinkPizza plugin die ik heb geïnstalleerd doet eigenlijk alles voor me. Als ik een tekst heb geschreven, checkt LinkPizza of er monetizable links instaan (links waarmee je geld kunt verdienen). Het levert niet super veel op, maar wat ik al zei: ik hoef er ook helemaal niets voor te doen. Pas kreeg ik mijn eerste inkomsten via LinkPizza gestort: 70 cent. Niet veel dus, maar wie weet loopt dit bedrag in de toekomst nog wat op en het kost mij verder ook niets.
  • Je kunt je trouwens ook gratis bij LinkPizza inschrijven om opdrachten te verwerven.
  • Kun je geld verdienen met het plaatsen van banners? Zorg ervoor dat niet je halve site vol staat met banners. Een site moet wel aantrekkelijk blijven voor je lezers en er niet als een reclamezuil uitzien. Hoe leuk jij het misschien ook wel vindt voor jouw bankrekening.
  • Dit geldt ook voor advertorials. Zorg voor een goede verhouding tussen onbetaalde artikelen en betaalde artikelen.
  • Heb vooral geduld. Ik ben nu ruim een jaar bezig met bloggen, ik verdien er nog geen geld mee en ik weet ook niet of ik dit ook ooit zal gaan doen. Geld verdienen met je blog moet ook niet je doel zijn. Je moet bloggen omdat je het leuk vindt en niet alleen om er van te kunnen leven. Veel bloggers publiceren jarenlang elke dag een artikel voordat zij er inkomsten mee kunnen verwerven en dan nog is het misschien alleen maar een leuk extraatje. Echt van je blog kunnen leven, is niet iets wat voor elke blogger mogelijk is en dat is dus ook niet iets waar je op gefocust moet zijn. Ik zou het persoonlijk al een hele prestatie vinden als ik wat inkomsten zou verdienen met mijn blog om de kosten voor bijvoorbeeld hosting, mijn blogapparatuur en advertenties zou kunnen terugverdienen. Kortom: wanneer ik mijn investeringen en terugkerende onkosten voor mijn blog zou kunnen dekken.

 

Wil jij heel graag jouw eigen blog beginnen en heb jij nog vragen? Stuur me dan gerust een mailtje (info@mamalifestyleblog.nl).

mamablog, lifestyleblog, mamalifestyle, mama lifestyle blog, mamablogger, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger, blog voor moeders

Bron foto: Freepik

13 thoughts on “Hoe begin je een blog/mamablog: blogtips

  1. Ik ben mijn blog begonnen omdat ik het leuk vond. Bezoekers en groei kwam doordat andere mensen het ook leuk vonden en ik interessante stukjes schreef. En zolang ik het leuk vind, blijf ik het doen groei komt wel door enthousiasme.

  2. Wat een uitgebreid artikel zeg, echt een naslag werk! Naast Facebook, Twitter, Instagram is er nu nog een plek waar je aan je bekendheid kunt werken, namelijk https://droppies.nl/! Op deze site kun je (eigen gemaakte) video’s plaatsen en kun je zelfs complete series creëren, die allemaal over baby’s en kinderen gaan. Hartstikke leuk om te maken en ook erg nuttig voor mommy’s and daddy’s to be om te zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *