Hoe blijf je zo lang mogelijk gezond?

Je levensstijl heeft meer invloed op het verouderingsproces dan je zou vermoeden. Welke factoren zorgen ervoor dat je zo lang mogelijk gezond blijft? Over sporten, voeding en stress. mamalifestyle, mamalifestyleblog, mamablogger, mamablog, lifestyleblog, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger

Ik hoop een hoge leeftijd te mogen bereiken en nog heel lang van mijn kinderen te mogen genieten. Maar helaas zijn niet alleen rimpels en een verlies aan vitaliteit gerelateerd aan ouder worden, maar ook andere ouderdomskwalen zoals kanker en hart- en vaatziekten. Hóe kun je zo lang mogelijk gezond blijven? Ik zag een documentaire die antwoord geeft op deze vraag. In dit artikel deel ik een aantal interessante weetjes uit deze documentaire met jou. Onderaan de lijst vind je een link waarmee je de documentaire kunt bekijken. En hoe zit dat met mij? Leef ik wel zo gezond mogelijk?

Factoren die invloed hebben op het verouderingsproces

  • Hoe lang we leven wordt voor 75% bepaald door onze levensstijl en voor 25% door onze genen.
  • Een optimistische instelling hebben, verlengt je leven met maar liefst zeven jaar.
  • Jarenlang ongezond leven beschadigt je DNA. Hoe minder aangetast je DNA is, hoe jonger je biologisch bent.
  • Veganisme (geen zuivelproducten en vlees nuttigen) reduceert het risico op kanker, hartaanval en beroerte en verkleint de kans om vroeg te sterven met 25%. Wanneer je als volwassene dierlijke proteïne eet of drinkt, versnelt het verouderingsproces. Als je langzamer oud wilt worden, kun je het beste dierlijke producten vervangen door groenten en fruit. Als je vlees niet kunt missen bij je maaltijd, kun je ook overwegen om mínder vlees te eten of niet elke dag vlees te eten.
  • Wie vijf keer per week een handvol noten eet, loopt de helft minder risico op een hartaanval en opzichte van mensen die af en toe noten eten. De goede vetten van noten verminderen cholesterol en voorkomen dat onze slagaders dichtslibben.
  • Probeer een zo kleurrijk mogelijke maaltijd samen te stellen. Hoe meer kleuren je maaltijd bevat, hoe meer mineralen en vitaminen er in je maaltijd zitten.
  • Zorg voor voldoende beweging. Onze spiermassa verkleint naarmate we ouder worden en maakt plaats voor vet. Maar welke oefeningen zijn het beste om onze spieren op te bouwen? Is dat een normale training van drie x per week één uur wandelen, hardlopen of zwemmen of drie x per week één uur dansen of aerobics? Welke vorm van beweging gaat het beste het verouderingsproces tegen? Wanneer je danst of aan aerobics doet, heb je niet alleen beweging, maar train je ook je hersenen en moet je ook nog het tempo van de muziek bijbenen. Dansen en aerobics houden onze spieren het meest sterk. Maar ik kan nu wel zeggen dat dansen en aerobics het beste zijn voor je spieren, maar als jij niets aan deze sporten vindt, zoek dan vooral een sport die goed bij je past en waar je plezier aan beleeft. Pas wanneer je een sport écht leuk vindt, kun je het volhouden.
  • Zorg voor zo min mogelijk stress. Bij stress maken je bijnieren het hormoon cortisol aan. Teveel cortisol over een lange tijd zorgt ervoor dat je spieren verslappen en je botten verweken. Stress kan je leven met 5 jaar verkorten. Zorg dus voor voldoende ontspanning, doe aan yoga of meditatie, probeer stress op je werk te verminderen of neem een huisdier. Een huisdier gaat namelijk ook stress tegen.

Hoe zit dat met mij? Leef ik wel zo gezond mogelijk?

Fruit eet ik eigenlijk te weinig, want meestal eet ik maar één stuk fruit per dag en dat zouden twee stuks moeten zijn. Dat is dus nog een aandachtspuntje.  Maar verder eet ik wel veel groenten. Ik kook in ieder geval zes avonden per week en ik zorg ervoor dat de maaltijd altijd voldoende groente bevat (minimaal 600 gram voor 2 volwassenen en 2 kinderen) en ook zorg ik voor variatie in groenten. Dat zit dus wel goed. Verder ben ik niet een ontzettende vleeseter. Vaak zit er wel wat vlees in de maaltijd, maar geen grote hoeveelheid (150 tot 200 gram in een maaltijd voor 2 volwassenen en 2 kinderen). Eén keer in de week eten wij een stukje vlees bij de maaltijd. Met het eten van noten heb ik de afgelopen dagen een start gemaakt. Bij mijn wekelijkse boodschappenronde heb ik een aantal zakjes ongezouten cashewnoten ingeslagen waar ik nu ’s avonds een handje van eet. Bewegen in de vorm van fietsen doe ik dagelijks wanneer ik mijn kinderen naar school en naar het kinderdagverblijf breng en weer haal en sinds een paar dagen ga ik ook naar de sportschool. Ik heb in een paar dagen tijd met ontzettend veel enthousiasme al twee steplessen en één BBBB les (buik, billen, benen, bovenlichaam) gevolgd. Ik ga ervoor deze sportieve lijn voort te zetten. Mijn streven is niet alleen om een betere conditie en een mooi gevormder lichaam te krijgen, maar ook om voor wat meer ontspanning te zorgen. Ik had nogal last van stress voordat ik met sporten begon en ik merk dat sporten daadwerkelijk zorgt voor een vermindering van stress. Althans in mijn geval dan. Tijdens het sporten kan ik alleen bezig zijn met de bewegingen die ik moet maken en niet met privé beslommeringen en zakelijke issues die in mijn hoofd spelen. Tijdens het sporten kan ik mijn hoofd helemaal leeg maken en mezelf ontladen en weer opladen. Een andere belangrijke reden voor mij om te gaan sporten is om onder de mensen en eens uit huis te zijn, want als thuiswerkmoeder met een eigen bedrijf en zonder collega’s heb ik daar na al die jaren wel eens behoefte aan. Kortom: ik wil mijn levensstijl wat gezonder maken.

Wist jij dat je levensstijl een grotere invloed op het verouderingsproces heeft dan je genen? Heb jij een gezonde levensstijl? Of heb je deze niet, maar ga je hier na het lezen van dit artikel mee aan de slag? Ik lees het graag bij de reacties.

mama lifestyle blog, mamablog, lifestyleblog, mamablogger, familyblog, familyblogger

Volg mij via Bloglovin, Twitter of Facebook.

2 thoughts on “Hoe blijf je zo lang mogelijk gezond?

  1. Tja soms vind ik dit onderwerp wel is lastig. We moeten al zoveel vind ik. Qua sporten zit ik wel goed ik ga zeker 2 tot 3 keer in de week naar de sportschool en hen ook een aantal attributen om thuis mee te trainen. Voeding probeer ik zo goed als ik kan gezond te eten maar genieten af en toe hoort er ook bij. Sporten helpt overigens bij mij ook stress verminderend.

  2. Leuk artikel, van sommige dingen wist ik echt niet dat het zoveel invloed zou kunnen hebben. Bewegen moet ik zeker meer doen. Ging een tijd goed toen ik verlof had, ik ging bijna elke dag een flink stuk wandelen met de kinderen. Sinds kort ben ik weer begonnen met werken en heb ik dus wat minder tijd. Maar moet er gewoon tijd voor maken natuurlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *