Je kind op social media en in blogs en vlogs inzetten bij samenwerkingen: uitbuiting of kinderarbeid?

Je kind op social media en in blogs en vlogs inzetten bij samenwerkingen: uitbuiting of kinderarbeid? mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger

Een redacteur van een radiozender wees mij vandaag op een artikel over mommybloggers- en vloggers die hun kinderen op social media en in vlogs inzetten bij samenwerkingen. De vraag die centraal stond was of dit verantwoord is of dat dit uitbuiting is van je kind/kinderarbeid. Ik heb daar als moeder en blogger zeker een mening over. Om te beginnen heb ik al zo mijn ideeën over de privacy van mijn kinderen op internet.

Al eerder heb ik geschreven over de privacy van mijn kinderen op mijn blog. Zij hebben niet ervoor gekozen om te bloggen en ze kunnen het later misschien helemaal niet waarderen wanneer ze met hun gezicht op mijn blog en op mijn social mediakanalen zouden staan. Zij zijn nu nog veel te jong om te kunnen bepalen of ze het er nu en later wel of niet mee eens zijn dat ik foto’s van hun het internet op zou gooien. Daarnaast vind ik dat ieder kind gewoon het recht heeft om in anonimiteit op te groeien. Of je moeder nu blogger/vlogger is of niet. Ik voel me er zelf helemaal niet prettig bij wanneer ik mijn kinderen herkenbaar in beeld zou brengen, zeker niet nu ze nog zo jong zijn (5 en 8 jaar). Zijn ze volwassen en zich bewust van de gevolgen en vinden ze het wel leuk, dan zou ik het overwegen.

Nu is het voor mij echt uitgesloten dat ik mijn kinderen herkenbaar in beeld breng. Ik noem mijn kinderen zelfs niet bij naam op mijn blog, omdat ik mij daar ook niet prettig bij voel. Zoals ik het nu doe, onherkenbare foto’s plaatsen van mijn kinderen en hun namen verzwijgen, voelt voor mij goed. Toch zijn er veel andere mamabloggers- en vloggers die hun kind wel uitgebreid in beeld brengen. Maar wat als je kind het later absoluut niet fijn vindt dat hij/zij op internet staat? Iemand anders kan de foto’s trouwens ook “stelen” en gebruiken voor andere doeleinden. Er gebeuren immers soms vreemde dingen op internet en je weet nooit of de foto’s van jouw kind in verkeerde handen komen.

Sommige mommybloggers- en vloggers hebben er helemaal geen problemen mee om hun kind te tonen op hun blog, in hun vlogs en op social media. Met name je kind mee laten doen in je vlogs vind ik best een inbreuk op het leven van een kind. Je kan als ouder zelf denken dat een kind het niet eens door heeft en gewoon zijn of haar ding doet, maar heel de wereld kan meekijken in het leven van je kind. Of hij of zij het nu wel of niet wilt. Vindt je kind het überhaupt wel leuk om gefotografeerd of gefilmd te worden? Kan hij/zij wel helemaal zichzelf zijn of wordt het geacht een soort toneelstukje op te voeren? Een kind moet kind kunnen zijn zonder voortdurend een camera op zijn/haar snoet.

Zo zijn er ook nog mamabloggers- en vloggers die zelfs nog een stapje verder gaan. Een deel van de mommybloggers- en vloggers heeft zoveel bezoekers op hun blog en/of Youtubekanaal dat ze er hun werk van hebben gemaakt. Zij worden benaderd door bedrijven, merken en mediabureaus met de vraag om bepaalde producten te laten zien in vlogs of te reviewen op hun blog. Daar staat natuurlijk een aantrekkelijke vergoeding tegenover. Steeds vaker zie ik dat kinderen worden ingezet bij samenwerkingen. Sommigen schakelen hun kind een enkele keer in, maar bij andere mommybloggers- en vloggers loopt het de spuigaten uit. Zeker de afgelopen periode in de aanloop naar Sinterklaas en nu met Kerst in het vooruitzicht. Kinderen van mamabloggers- en vloggers worden volop ingezet om de leukste speeltjes aan te prijzen.

Niet alle mommybloggers- en vloggers brengen hun kind herkenbaar in beeld bij deze gesponsorde berichten, maar dan nog blijft het feit dat zij hun kind inzetten om geld te kunnen verdienen. Het kind promoot immers een product op een foto of in een video en de mommyblogger- of vlogger verdient eraan. Ook als je tig keer je kind onherkenbaar inzet voor een campagne, je gebruikt je kind toch voor een samenwerking. Of je kind nu wel of niet herkenbaar in beeld is.

Ook als je het verdiende geld op de spaarrekening van je kind stort, is het geen goede zaak. Dat je kind wordt gebruikt voor een campagne is immers de keuze van een mamablogger- of vlogger en niet dat van een kind zelf. Wat als het kind helemaal niet mee wilt werken en gaat dreinen? Of wat als het nog een baby is en zich van helemaal niks bewust is? Een kind, hoe jong of hoe oud het ook is, kan zoiets niet beslissen en geen bewuste keuze  maken. Daarbij hoort een kind helemaal nog niet te werken, want wanneer je je kind inzet voor een sponsoring zet je hem/haar min of meer aan het werk.

Blijkbaar ben ik niet de enige die dit geen goede ontwikkeling vindt, want deze week werd er een heel artikel aan gewijd in NRC. Valt zo’n situatie als die ik net omschreef onder kinderarbeid? Worden de kinderen van deze mommybloggers- en vloggers uitgebuit door hun moeders? Verantwoord vind ik het zeker niet. Ten eerste vanwege de privacy, maar ook wanneer je je kind onherkenbaar in beeld brengt voor een campagne verdien je nog steeds geld over de rug van je kind.

Ik begrijp wel wat de beweegredenen van deze mommybloggers- en vloggers kunnen zijn om hun kind in beeld te laten komen. Foto’s of video’s van je kind zijn een leuke herinnering voor later, maar dan denk ik meteen: kun je de foto’s en/of video’s van je kind dan niet privé houden? Een andere reden kan zijn dat foto’s en video’s van je kind op je blog en in je vlogs aantrekkelijk zijn. Kinderen zijn altijd leuk en vertederend om te zien, dus je kind op je blog of in je vlogs tonen kan extra bezoekers lokken. Op sommige blogs en in sommige vlogs worden kinderen naar mijn idee ingezet om hun blog te laten groeien. En je kunt dus geld verdienen met behulp van je kind. Dat is duidelijk zichtbaar aan de #collab, #samenwerking, #ad, #spon en nog meer van dat soort hashtags die je tegenkomt onder foto’s van kinderen van mommybloggers- en vloggers op social media.

Je kind inzetten voor campagnes is big business. Niet voor niets heeft het artikel in de NRC de titel “cashen met je kleuter”. Vooral de laatste tijd struikel je werkelijk over de foto’s van kinderen die met gesponsord speelgoed spelen of een gesponsord eerste babypakje dragen. Ik denk dat foto’s of video’s met je kind werken als een magneet, maar ik doe er niet aan mee. Ik word er persoonlijk ook een beetje geïrriteerd van als ik door iemands tijdlijn op bijvoorbeeld Instagram scroll en de ene na de andere baby- of kinderfoto is een gesponsord bericht. De zoveelste foto van een kind die als cash cow wordt gezien.

Laat je kind gewoon lekker kind zijn en betrek hem/haar vooral niet bij campagnes. Adverteerders en de betreffende mommybloggers- en vloggers in kwestie zullen het vast oneens met me zijn, maar mijn mening is dat het verdienen van geld niet boven het belang van een kind moet staan. Buit je je kind uit of is het kinderarbeid wanneer je je kind inzet voor campagnes? In de Dikke van Dale staat onder uitbuiting: zoveel mogelijk voordeel halen uit (negatief) en onder kinderarbeid wordt verstaan het geregeld in loondienst werken van kinderen. Je kind betrekken bij je sponsordeals klinkt dan niet echt als uitbuiting, want ik geloof niet dat deze moeders hun kind willen benadelen en een kind hoeft ook niet te ploeteren. Kinderarbeid is een beetje een grijs gebied, want er wordt wel geld verdiend met behulp van het kind, alleen is het niet in loondienst.

Wat vind jij ervan wanneer mamabloggers- en vloggers hun kind inzetten bij campagnes? Zou jij je kind tegen betaling een product laten promoten? Praat erover mee bij de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *