Wat geef ik mijn kinderen als lunch mee naar school (+ 8 x inspiratie gezonde Bentoboxes)

Wat geef ik mijn kinderen als lunch mee naar school (+ 8 x inspiratie gezonde Bentoboxes). mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf

Elke schooldag (uitgezonderd de woensdag) blijven mijn kinderen over. ’s Ochtends maak ik dan hun broodtrommels klaar. Op vrijdag blijft alleen mijn dochter over, want mijn zoontje heeft dan ’s middags vrij. Mijn dochter geef ik dan standaard casinobrood met kaas mee, omdat het dan tostidag is op school. Maar wat geef ik mijn kinderen de andere dagen mee als lunch? In ieder geval geen mega gezonde lunches, eerder een tikkeltje ongezond. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze frikandelbroodjes of Marsrepen meegeef. Beiden hebben we trouwens niet eens in huis. Nee, ik beleg de boterhammen van mijn dochter en zoon bijna dagelijks met producten zoals vruchtenhagel en jam en dat is dus ongezond en er zit ook niet echt veel afwisseling in.  Elke ochtend vraag ik mijn kinderen wat ze tussen de middag op hun brood willen en bij mijn dochter is dit altijd vruchtenhagel, jam en vleeswaar en mijn zoontje verkiest meestal het minder ongezonde (of misschien zelfs gezonde) kokosbrood op zijn sneetjes brood.

Erg vind ik het zeker niet dat mijn kinderen dit soort beleg op hun brood eten. Ik ben ook groot geworden met jam en hagelslag en verder eten mijn kinderen gezond. ’s Ochtends krijgen ze fruit mee naar school voor de ochtendpauze en ’s avonds eten ze keurig hun bordje met groenten leeg. Ik heb niets te klagen met zulke makkelijke eters. Bovendien vind ik dat een lunch niet per se gezond hoeft te zijn. Nu schijnen vruchtenhagel en jam gezonder te zijn dan pindakaas, chocopasta en chocoladehagelslag- en vlokken. Appelstroop is natuurlijk nog beter, maar dat eet mijn dochter helaas niet meer. Als baby en peuter was ze er gek op, maar naarmate ze groter werd, bleef de pot appelstroop onaangeroerd in de koelkast staan. Mijn zoontje eet heel af en toe appelstroop, maar dat is ook hooguit maar een paar keer per maand.

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is hartig broodbeleg niet eens zoveel gezonder. Vleeswaar en kaas zijn al snel te vet, tenzij je voor de varianten kiest met minder vet. Zelf eet ik meestal plakjes tomaat, vruchtenhagel, kokosbrood, kaas of plakjes banaan op brood. Ik hoopte een broodje met tomaat of banaan ook bij mijn kinderen aan de man te brengen, maar dat is tot nog toe helaas nog niet gelukt.

Op social media zie ik vaak plaatjes van broodtrommels met gezonde lunches. Het ziet er allemaal heel erg gezond en gezellig uit, maar zo zien de brooddozen van mijn kinderen er dus zeker niet uit. Toen ik een tijdje terug door een redacteur werd gevraagd naar inspiratie voor gezonde lunchboxen vertelde ik haar eerlijk dat ik mijn kinderen gewoon hagelslag en jam meegeef naar school. Ik ga niet doen alsof ik zo bewust met de inhoud van hun lunchdozen bezig ben.

Toch zou ik best eens wat meer kunnen variëren met de inhoud van de broodtrommels van mijn kinderen. De foto’s van zogenaamde Bentoboxen (gezonde en mooi opgemaakte lunchtrommels) zien er altijd aantrekkelijk en smakelijk uit. Ik denk dat mijn kinderen zo’n Bentolunch best lekker zullen vinden, want ze zijn gek op groenten en fruit en zo’n Bentobox bestaat niet alleen uit brood, maar meestal ook uit fruit en groenten.

Ik deed alvast inspiratie op en laat je alle lekkere Bentoboxen zien die ik tegenkwam op Pinterest.

Bentobox inspiratie tip 1

  • Sneetjes brood belegd met kaas of roomkaas, sla en komkommer
  • Cherrytomaatjes
  • Kiwi
  • Bentobox inspiratie tip 2

  • Sneetjes brood met gezond beleg
  • Plakjes kaas
  • Wortel
  • Plakjes komkommer
  • Plakjes ham
  • Eventueel aangevuld met

  • Cashewnoten (zelf zou ik mijn kinderen nog geen cashewnoten meegeven vanwege kans op verstikking
  • Brie of andere kaas
  • Aardbeien
  • Bento inspiratie tip 3

  • Sneetjes brood met gezond beleg
  • Dit uiltje is afgewerkt met wortel, paprika en gekookt ei
  • Sla
  • Plakjes komkommer
  • Stukjes appel
  • Bento inspiratie tip 4

  • Sneetjes brood met gezond beleg
  • Cherrytomaatjes
  • Snackpaprika’s
  • Gekookt ei
  • Bento inspiratie tip 5

  • Sneetjes brood met gezond beleg
  • Plakjes komkommer
  • Druiven
  • Aardbeien
  • Of

  • Sneetjes brood met gezond beleg
  • Plakjes banaan
  • Plakjes komkommer
  • Maïs
  • Bento inspiratie tip 6

  • Spiesjes met radijsjes, plakjes komkommer, plakjes wortel, plakjes worst
  • Omelet
  • Bento inspiratie tip 7

  • Sneetje brood met radijs en wortel
  • Sla
  • Cherrytomaatjes
  • Plakjes wortel
  • Plakjes komkommer
  • Bento inspiratie tip 8

  • Spiesjes met brood, plakjes kaas, plakjes worst en plakjes tomaat
  • Plakjes komkommer
  • Reepjes paprika
  • Bramen
  • Cherrytomaatjes
  • Wat geef jij meestal als lunch mee aan je kinderen? Lijkt één van deze bentolunches jou iets om een keer uit te proberen? Laat het me weten bij de reacties.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *