Mama onderneemt: hoe werd ons bedrijf succesvol?

Mama onderneemt: hierdoor werd ons bedrijf een groot succes, mamablog over zwangerschap en moederschap, mamalifestyleblog, voor ondernemende moeders (in spé), moeder eigen bedrijf, mompreneur

Mama onderneemt: hierdoor werd ons bedrijf een groot succes, mamablog over zwangerschap en moederschap, mamalifestyleblog, voor ondernemende moeders (in spé), moeder eigen bedrijf, mompreneur

Sinds 2008 run ik samen met mijn vriend een eigen bedrijf. We zijn begonnen in de crisis, we moesten van de grond af een nieuw bedrijf opbouwen. Hadden geen enkele klant en moesten zelf de boer op om klanten binnen te hengelen. We hadden helemaal geen budget, dus ik bouwde zelf een website, maar in het begin werden we nog helemaal niet gevonden in Google. En de klanten die we kregen, hadden vanwege de crisis maar een beperkt budget. Op zijn zachtst gezegd waren het pittige tijden voor ons. Maar het waren wel heel leerzame jaren.

Nu, bijna 10 jaar laten, plukken wij de vruchten van onze tomeloze inzet en doorzettingsvermogen. Zonder inzet en doorzettingsvermogen was het niet gelukt om van ons bedrijf met € 0,- omzet een dusdanig winstgevend bedrijf te maken waar niet alleen wij met ons hele gezin van kunnen eten en leven, maar waar wij ook twee medewerkers van kunnen onderhouden. We moeten zelfs heel voorzichtig zijn met het aannemen van aanvragen en opdrachten, omdat we anders te veel werk hebben. Dat kun je nog eens een luxepositie noemen. Maar hoe zijn we nu zover gekomen? Hoe hebben we bereikt wat we al die jaren voor ogen hadden? Hoe is ons bedrijf succesvol geworden? Hoe behaalden we resultaten waar we altijd van gedroomd hebben (en zelfs nog beter)?

De belangrijkste ingrediënten van het succes van ons bedrijf

De belangrijkste ingrediënten van ons succes zijn niet alleen onze niet aflatende inzet en doorzettingsvermogen, maar zeker ook het blijven geloven in onszelf en in ons bedrijf en natuurlijk altijd de klant en kwaliteit van je product of dienst voorop stellen.

In jezelf en je bedrijf geloven

Geloven in jezelf kan soms lastig zijn wanneer je net een bedrijf bent begonnen en geen enkele aanvraag krijgt. Wanneer de telefoon soms de hele dag niet afgaat en wanneer de mailbox ook leeg blijft. Het is moeilijk om in je bedrijf te blijven geloven, wanneer voor je gevoel niemand dat doet. Wanneer je nog geen klanten hebt. Toch heeft dat geloof en vertrouwen in onszelf en in ons bedrijf ons echt door die jaren heen gesleept.

Inzet

Elk uurtje dat we hadden, hebben we in ons bedrijf gestoken. Dat betaalt zich nu terug, dubbel en dwars. De keerzijde van de medaille is wel dat we nagenoeg geen sociaal leven hebben, omdat alle uren die we in ons bedrijf stopten ten koste gingen van het opbouwen of onderhouden van (nieuwe) vriendschappen. Eigenlijk hadden we gewoonweg geen keuze, want onze schoorsteen moest blijven roken. Dat betekende dus jarenlang keihard knallen om überhaupt financieel het hoofd boven water te kunnen houden. Uiteindelijk resulteerde onze jarenlange inzet in het bereiken van de top in de branche waarin wij werkzaam zijn.

Nu we een succesvol bedrijf hebben en bereikt hebben waar we jaren zo naar gestreefd hebben, kunnen we in een iets lagere versnelling verder bouwen aan onze onderneming. Klanten weten ons heel goed te vinden, zowel via internet als via mond tot mond reclame. Aan prospectie hoeven we eigenlijk nauwelijks meer iets te doen.

Doorzettingsvermogen

Dat was in de eerste jaren echt wel anders. We moesten heel creatief zijn om klanten binnen te halen. Over hoe wij de prospectie in de beginjaren van ons bedrijf aanpakten, zal ik een aparte blog schrijven. Sleutelwoord is doorzettingsvermogen. Ook al reageert geen enkele prospect op jouw aanbod, hoofd omhoog en doorgaan. Doorzetten! Vooral niet bij de pakken neer gaan zitten en je blik gericht houden op de toekomst. Dit geldt niet alleen wanneer je zonder (direct) resultaat prospecteert, maar eigenlijk voor elke tegenslag binnen je bedrijf. Je kunt wel over alles gaan inzitten, maar je kunt je beter richten op de toekomst en hoe je dingen anders kunt doen zodat het volgende keer wel beter gaat.

Belang van klant en kwaliteit van je dienst/product

Wij zijn een vrij klein bedrijf en dit zorgt ervoor dat de lijnen kort zijn binnen ons bedrijf. Wij hebben direct contact met onze klant, we kennen elke klant bij naam en wij stellen het belang van onze klant voorop. Klant is koning. Wij leveren ons werk pas op als wij 200% tevreden zijn. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat onze klant tevreden is over ons werk. Je klant is ontzettend belangrijk voor je bedrijf, vergeet dat nooit. In de eerste plaats heb je natuurlijk klanten nodig om financieel te kunnen overleven, maar een tevreden klant kan ook nog eens nieuwe klanten bij je aanbrengen door mond tot mond reclame. Zorg er daarom voor dat elke klant fan van je wordt en je aanbeveelt bij vrienden/familie/andere bedrijven. Lever ook nooit werk af waarbij je twijfelt aan de kwaliteit. Stop er dan vooral extra tijd in zodat je wel een klant hebt die helemaal lyrisch is over het eindresultaat.

Heb jij ook een eigen bedrijf? Heb jij in de beginjaren ook zo moeten sappelen net als ik? Is jouw bedrijf succesvol en hoe heb je dit bereikt? Laat het me weten bij de reacties.

 

 

2 thoughts on “Mama onderneemt: hoe werd ons bedrijf succesvol?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *