Op campervakantie met kinderen

op campervakantie met kinderen, mamalifestyleblog, mamablog, mamablogger

Zeven jaar geleden is het alweer dat wij op campervakantie gingen met ons, toen nog enige, kind. We hadden geen eigen camper, maar huurden er één bij een camperverhuurbedrijf. Het werd een geweldige vakantie met onze toen tweejarige dochter. Onze reis ging naar Zuid-Frankrijk, naar La Roque-sur-Cèze om precies te zijn.

Mijn vriend en ik waren al veel vaker naar Frankrijk geweest, maar alle vakanties sliepen wij in een piepklein tentje. Nu voor het eerst met een kind op vakantie vonden wij een tentje toch wat oncomfortabel. We wilden een wat luxere vakantie met onze peuter. Omdat wij echte kampeerliefhebbers zijn, was een camper een goede keuze voor ons.

Onze vakantie begon al op de heenreis. We hadden onze peuter geïnstalleerd op het bankje aan de eettafel, wel in haar autostoeltje natuurlijk. We hadden boekjes en wat speeltjes voor haar neergelegd zodat ze zich goed kon vermaken tijdens de reis. Deze manier van reizen was heel wat luxer dan bijvoorbeeld in een auto, waarbij een kind maar zeer beperkt de ruimte heeft en zeker geen tafel tot zijn/haar beschikking heeft.

De reis met onze camper verliep bijna vlekkeloos. Het laatste stukje van de reis met bobbels en kronkelige bochten was net even te veel voor onze dochter. Ze kon haar misselijkheid niet meer bedwingen en moest helaas overgeven. Gelukkig kwamen we na nog geen kwartier aan op de camping en konden we onze dochter uit haar vieze autostoeltje tillen.

Daarna was het al snel goed voor onze dochter. Voor ons ook. Wat volgde waren twee heerlijke weken op een zonovergoten camping. Zwemmen in een heerlijk koele rivier, genieten van elkaar, van de rust en van onze camper. Koken deden we bijna altijd buiten, maar ontbijten deden we in de camper. Onze peuter werd best vroeg wakker en we wilden de buren niet wekken door zo vroeg buiten te gaan ontbijten. Een kopje koffie of thee was dus ook heel makkelijk gemaakt in de camper.

Wat dat betreft is een camper echt een ideaal middel om mee op reis te gaan. Alle comfort is aan boord: een zithoek, een keukentje, een toilet en zelfs een douche. We merkten wel dat een camper echt is om te trekken. Wij zaten twee weken op dezelfde camping en elke keer wanneer we naar de supermarkt gingen, moesten we met de camper manoeuvreren op het boomrijke laantje op de camping. Onze fietsen hadden we ook mee, maar het gebied was eigenlijk te heuvelachtig om goed te kunnen fietsen met onze conditie. Wanneer je, net zoals wij destijds, meerdere weken achtereen op één camping wilt staan, is een caravan juist weer handiger. Je kunt dan veel makkelijker met de auto je boodschappen doen.

Na die campervakantie in Frankrijk zijn we eigenlijk niet echt meer op vakantie geweest. We hebben wel een aantal jaren een vaste plaats gehad op een tweetal campings in Nederland. We verbleven toen in een caravan. Nu we pas verhuisd zijn, hebben we onze caravan verkocht. Weekendjes weg naar de camping doen we toch niet meer nu we zo’n groot huis met tuin hebben. Bovendien ging onze camping dicht en een goed alternatief voor zo’n prachtige camping in een bosrijke omgeving was niet makkelijk te vinden.

Deze zomer gaan we dus helaas niet naar camping. Dat vinden we best jammer, want we missen het kampeerleven. Het buiten zijn, je heerlijk kunnen ontspannen en de kinderen die zich urenlang zo goed kunnen vermaken en makkelijk vriendjes en vriendinnetjes maken. Ook al willen we heel graag weer kamperen, we willen geen seizoensplaats meer op een camping. Wat ons wel wat lijkt, is trekken door Frankrijk. Onze kinderen zijn nu wat ouder, reizen wordt steeds makkelijker en er zijn genoeg plekjes voor ons om te ontdekken.

1200 kilometer met een caravan achter onze auto rijden zien we niet zo zitten. Zeker niet als je wilt trekken. Een camper daarentegen vinden mijn vriend en ik een heel goed plan. De reis zelf is heel comfortabel, je rijdt zo van camping naar camping en je bent heel makkelijk geïnstalleerd met een camper.

Deze zomer zal het er nog niet van komen, maar binnen een paar jaar willen wij toch wel onze droom gaan verwezenlijken: rondtrekken door Frankrijk met onze kinderen. Dit betekent ook dat we ons gaan oriënteren op campers. Niet alleen het type camper is iets om naar te kijken (wel of geen alkoof), maar ook het technische gedeelte. We willen natuurlijk niet met pech langs de weg komen te staan. Gelukkig is mijn vriend technisch beter onderlegd dan ik.

Het enige nadeel van een camper is dat het een behoorlijke investering is. Eentje die het wel waard is, maar je moet er toch flink voor sparen. Een alternatief waar wij aan denken, is een grote bus kopen en deze ombouwen tot camper. Nadeel is wel dat deze natuurlijk niet over alle luxe beschikt die je in een echte camper wel hebt.

Of we nu een luxe camper kopen of zelf een camper bouwen: we weten het nog niet. We kijken er in ieder geval nu al naar uit om over een tijd met de camper op vakantie te gaan. Zelfs in zaken als het regelen van een camperverzekering en het inpakken van alle spullen heb ik al zin. Het lijkt me geweldig om met onze kinderen te reizen, hen mooie plekjes in Frankrijk te laten zien en onze liefde voor het buitenleven aan ze door te geven.

Ben jij ook weleens met de camper op vakantie geweest? Hoe heb jij dit beleefd? Praat erover mee bij de reacties.

mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf, ZZP, mompreneur