Opzetten van mijn eigen bedrijf: klanten werven

Opzetten van mijn eigen bedrijf: klanten werven, mamalifestyleblog, mamablog, mamablogger
Deze maand run ik precies 10 jaar een eigen bedrijf met mijn vriend. Binnenkort ga ik mijn tweede bedrijf opzetten. Eigenlijk wil ik met mijn tweede bedrijf precies hetzelfde doen als dat ik ook voor ons huidige bedrijf doe: ondernemers ondersteunen met het onderhouden van hun website, bloggen, administratie en andere zaken die geregeld moeten worden. Tegenwoordig wordt dat ook wel een virtual assistant genoemd, iemand die op afstand ondersteuning biedt. Zeven jaar geleden heb ik deze sprong ook al gewaagd, ik had mezelf zelfs al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar doordat mijn oudste kind toen nog best jong was en er gezinsuitbreiding op komst was, is het er toen niet van gekomen om echt met mijn bedrijf aan de slag te gaan. Mijn onderneming in opstart is toen eigenlijk als een kaars uitgedoofd. Ditmaal zijn mijn kinderen een stuk ouder en heb ik meer vrijheid om een bedrijf te beginnen.
 
Ook al is het ondernemerschap niet nieuw voor me, spannend blijft het zeker. Bovendien komt er ook nu weer veel voorbereiding aan te pas. Welk ontwerp wil ik voor mijn website, welke diensten ga ik aanbieden, hoe richt ik mijn administratie in, maar ook hoe kom ik aan nieuwe klanten? Dit laatste is natuurlijk heel belangrijk. Het doel is immers om van mijn bedrijf te kunnen leven, dus dan is er ook omzet nodig. In het begin zullen de klanten niet vanzelf komen. Dat weet ik ook nog heel goed van de opstartperiode van ons huidige bedrijf. We moesten echt heel actief achter klanten aan, prospecteren en onszelf in de kijker spelen bij mogelijke klanten. Met ons huidige bedrijf zijn wij vooral landelijk actief, met mijn tweede bedrijf zal dit meer regionaal zijn. Daarom denk ik eraan om netwerkbijeenkomsten te gaan bezoeken. 
 
Qua marketingmaterialen heb ik eigenlijk niet zoveel nodig. Briefpapier en enveloppen met logo zullen waarschijnlijk niet nodig zijn. Niet nu in het tijdperk waarin facturen digitaal verstuurd worden. Wat ik wel nodig heb aan marketingmaterialen zijn visitekaartjes. Zeker wanneer ik netwerkbijeenkomsten wil bezoeken. Je moet dan natuurlijk wel met visitekaartjes kunnen strooien. Maar ja, hoe val je nu op bij je prospect? Hij of zij krijgt waarschijnlijk al zoveel visitekaartjes tijdens zo’n bijeenkomst? Of zo’n visitekaartje belandt na afloop misschien wel in de prullenbak. 
 
Ik denk dat het wel origineel is om een visitekaartje van PVC te laten maken. Een visitekaartje van een ander materiaal valt zeker op tussen de papieren visitekaartjes. Een ander voordeel is dat een visitekaartje van PVC niet beschadigt zoals een papieren visitekaartje, omdat het materiaal zo stevig is. Vergelijk het met het materiaal van een bankpasje. Nu nog een ontwerp bedenken voor mijn visitekaartje, want ook het ontwerp moet er natuurlijk uitspringen.
 
Nu ben ik een ZZP’er, maar wanneer je een groter bedrijf wilt starten, zou je zelfs nog een card printer kunnen aanschaffen. Dan kun je zelf je visitekaartjes uitprinten, of spaar- of cadeaupassen. Heb je een kleiner bedrijf – of ben je net als ik ZZP’er, dan kun je dit beter uitbesteden aan een professional. 
 
Het maken van visitekaartjes is één van de vele actiepunten waar ik mee aan de slag ga als ondernemer. In mijn volgende blog over het opzetten van mijn eigen bedrijf vertel ik je over één van de vele andere actiepunten waar je als beginnende ondernemer mee te maken krijgt.
 
mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf, ZZP, mompreneur
 
 
#MLBsamenwerking
 
 
 
 
 
 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *