Ga jij graag naar de sportschool voor workouts, doe jij liever thuis oefeningen of krijg jij juist een boost van hardlopen? En wat heeft mijn voorkeur? mamalifestyle, mamalifestyleblog, mamablogger, mamablog, lifestyleblog, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger
Mama & lifestyle

Sporten: vanuit huis (inclusief 3 x workout video), naar de sportschool of hardlopen?

 

Sporten is gezond, dat weet iedereen. Toch doet lang niet iedereen aan sport. Geen tijd, te duur of geen zin zijn veelgehoorde argumenten om niet te sporten. En de één gaat liever naar de sportschool voor workouts, de ander doet dit liever vanuit huis of krijgt juist een boost van hardlopen.

Het voordeel van thuis oefeningen doen, is dat je de workouts kunt doen op momenten dat het jóu uitkomt en het is gratis. Maar welke oefeningen kun je dan doen? Helemaal onderaan dit artikel vind je 3 workouts die je thuis kunt doen. Oefeningen die door iedereen gedaan kunnen worden en op elk niveau.

Ondanks dat sporten vanuit huis makkelijker in te plannen is en niets kost, ga ik persoonlijk toch liever naar de sportschool. Waarom? En hoe sportief ben ik nu eigenlijk? En waarom ga ik niet hardlopen, zoals ik tot voor kort van plan was? Je leest het in dit artikel.

Hoe sportief ben ik & naar de sportschool

Gisteren was ik jarig. Ik hecht nooit echt waarde aan deze toch wel bijzondere dag, maar nu ik mijn nieuwe levensjaar in ging, wilde ik toch het roer eindelijk voorzichtig gaan omgooien. Zoals je al eerder kon lezen op mijn blog zit ik momenteel niet echt lekker in mijn vel. Dit jaar wil ik daar écht verandering in aanbrengen. Ik ga proberen meer ontspanning in te bouwen in mijn leven. Sporten zorgt voor een betere stemming en natuurlijk ook voor een goede conditie. Bovendien heb je tijdens sporten alleen maar aandacht voor de bewegingen die je maakt en denk je niet aan andere dingen, zoals je werk of het huishouden.

Voordat ik moeder werd, ging ik regelmatig naar de sportschool. Ik weet nog dat ik het heerlijk vond om te sporten en ontzettend gedreven was. Een fitness fanaat was ik absoluut niet, ik ging meer voor de groepslessen. Mijn favoriete groepslessen waren toch wel de BBB lessen en de steplessen. Soms moest ik mezelf na een lange werkdag echt naar de sportschool slepen, maar na het sporten voelde ik me zo heerlijk ontspannen.

Omdat ik sinds ik moeder ben vaak alleen ben met de kinderen, is sporten niet altijd in te plannen en bovendien werk ik best veel. Maar nu mijn kinderen wat ouder zijn (7 en bijna 4), was ik van plan om na de zomervakantie, wanneer mijn jongste ook naar school gaat, weer naar de sportschool te gaan. Maar toen bedacht ik me gisteren ineens: waarom zou ik wachten? Dat duurt nog twee maanden. En in die twee maanden kan ik het sporten voorzichtig opbouwen, zodat ik in september al een beetje conditie heb opgebouwd. Dus…. ik heb vanochtend een abonnement afgesloten bij de sportschool waar ik vroeger ook altijd kwam. Ik kon gebruik maken van een zomeractie waarbij ik de eerste 99 dagen € 99,- betaal en daarna gaat mijn jaarabonnement in van € 45,- per maand voor onbeperkt sporten (groepslessen en fitness). Dat is best een behoorlijk bedrag. Mijn eerste les staat gepland voor vanavond. Na al die jaren is de drempel van de sportschool behoorlijk hoog, maar laat ik die drempel maar direct vanavond over gaan. Dan is de kop er maar vanaf.

Hardlopen

Tot voor kort wilde ik gaan hardlopen, want dat kan ik buiten doen, op momenten dat het mij uit komt en het is bovendien gratis. Maar ik ben bang dat ik mezelf niet kan motiveren om te gaan joggen. Ik denk dat ik dat maar een blauwe maandag volhoud. Ik heb het al eens een paar keer eerder geprobeerd. De laatste keer zelfs achter de wandelwagen, samen met mijn zoontje, maar ik merkte dat hardlopen niet de sport is voor míj. Ik vond hardlopen, ondanks de prachtige natuur om mij heen, eentonig en ik miste wat variatie, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Een ander vindt hardlopen misschien super leuk om te doen.

Thuis sporten

Ik heb ook eerder geprobeerd om thuis te gaan sporten. Dat heeft net als hardlopen als voordeel dat je het kunt doen wanneer je tijd hebt en het kost geen geld. Maar ook dat heb ik maar heel kort volgehouden. Ik heb amper ruimte in huis en ik vond het zelf minder leuk, omdat ik de oefeningen alleen deed. Ik sport liever in groepsverband, want ik ben al genoeg alleen.

Naar de sportschool

Naar de sportschool gaan, is voor míj de beste manier om te sporten. Ik vind de lessen leuk en ik ben ook nog eens onder de mensen. Vooral dat laatste motiveert mij erg om naar de sportschool te gaan. Als thuiswerkmoeder met een eigen bedrijf voel ik me namelijk af en toe behoorlijk eenzaam. En wie weet zorgen mijn bezoekjes aan de sportschool niet alleen voor een betere conditie, maar ook voor nieuwe contacten. En bovendien ben ik dan tenminste ook eens uit huis, wat erg prettig is aangezien ik al jarenlang heel veel thuis ben (privé en zakelijk).

Thuis oefeningen doen: 3 workouts

Als je toch liever thuis wilt sporten, zijn er tal van oefeningen die je kunt doen. Ik deed mijn oefeningen via de site van Optimavita. Deze site wordt gerund door Marloes (diëtist en sportprofessional) en er staan allerlei oefeningen op voor zowel beginnende als gevorderde sporters. In de video’s legt Marloes heel duidelijk uit wat je moet doen. Ik heb een aantal workouts bijgesloten. Ik zou zeggen, kijk absoluut eens op de site van Optimavita, want er staat niet alleen ontzettend veel informatie op over sporten inclusief complete workouts, maar ook over voeding inclusief dagmenu’s en afvallen. Kijk je mee naar de volgende 3 workouts?

1. Beginner workout vetverbranding, buik, billen en benen (13 minuten)

In deze workout laat Marloes van Optimavita oefeningen zien zoals met de hak van je voet naar je bil, de “squat”, je kniën omhoog doen en je benen één voor één uitstrekken. Misschien ken je deze oefeningen wel, omdat je deze al eerder hebt gedaan in de sportschool. De oefeningen kun je intensiever maken door je arm- en beenbewegingen wat actiever uit te voeren en door het tempo op te voeren. Voor alle oefeningen geldt dat je deze net zo zwaar kan maken tot het niveau wat je zelf aankunt. Marloes legt goed uit hoe je de juiste houding aanneemt.

2. Beginner workout conditie, vetverbranding en kracht (28 minuten)

Voor deze oefening heb je een matje en twee flesjes water nodig. Cardio oefeningen zoals “march”, met de hak van je voet naar je bil, “schaatsen”, kniën omhoog doen, de “V-stap”, “kick” en “shuffle” (oefening voor de taille) worden afgewisseld met krachtoefeningen zoals een “squat” maken met de flesjes water in je handen en een aantal oefeningen waarbij je buikspieren getraind worden.

3. Buikspierkwartier (15 minuten)

Een buikspierkwartier zoals Marloes die ook in sportschool geeft met oefeningen zoals “crunches”,  oefeningen vanuit de zijligging en de “plank”. Een behoorlijk pittige workout, maar wel één waarbij je straks met een mooie, strakke buik in bikini verschijnt.

Hardlopen: schema’s

Heb je niets met workouts en past joggen beter bij je of wil je workouts thuis doen of op de sportschool en daarnaast ook nog eens gaan hardlopen? Op de site van Hardloopschema.nl vind je gratis trainingsschema’s voor het hardlopen. Je kunt kiezen voor schema’s variërend in niveau, afstand, tijd en het aantal keer dat je wilt joggen per week.  Een andere leuke site met informatie en inspiratie voor hardlopers is de site Ren, mama, ren. Hardlopen heeft niet alleen als voordeel dat het gratis is en dat je het kunt doen wanneer jij wilt, maar ook dat je eventueel gezellig samen met kennissen of vrienden kunt hardlopen.

Hoe sportief ben jij? Ga je naar de sportschool, doe je thuis workouts of ga je liever hardlopen? En hoe vaak in de week sport jij? Ik lees het graag bij de reacties.

mama lifestyle blog, mamablog, lifestyleblog, mamablogger, familyblog, familybloggerVolg mij via Bloglovin, Twitter of Facebook.

 

6 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *