Vitaminen tijdens je zwangerschap en bij zwanger worden: foliumzuur en vitamine B12

Zodra je zwanger bent, of als je zwanger probeert te worden, slik je foliumzuur om geboorteafwijkingen te voorkomen. Maar foliumzuur zorgt voor een tekort aan vitamine B12. Dit tekort kan niet alleen zorgen voor afwijkingen bij je kindje, maar ook voor een miskraam of vroeggeboorte. mamalifestyle, mamalifestyleblog, mamablogger, mamablog, lifestyleblog, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger
Zodra je zwanger bent, of als je zwanger probeert te worden, slik je foliumzuur om geboorteafwijkingen te voorkomen. Maar foliumzuur zorgt voor een tekort aan vitamine B12. Dit tekort kan niet alleen zorgen voor afwijkingen bij je kindje, maar ook voor een miskraam of vroeggeboorte. mamalifestyle, mamalifestyleblog, mamablogger, mamablog, lifestyleblog, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger
bron

Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, begon ik direct met het slikken van foliumzuur. Eigenlijk had ik al eerder foliumzuur moeten slikken, want geadviseerd wordt te starten met foliumzuur als je zwanger wilt worden, dus zelfs voordat je zwanger bent. Maar waarom is foliumzuur nodig en wat heeft foliumzuur als nadeel? Je leest het in dit artikel.

Foliumzuur

Foliumzuur verlaagt de kans op geboorteafwijkingen bij je baby, zoals een open ruggetje of een hazenlip. Aanbevolen wordt 400 microgram foliumzuur te slikken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot aan de twaalfde week van je zwangerschap. Bij de drogist kun je tabletjes kopen die exact de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur bevatten.

Voedingsmiddelen rijk aan foliumzuur

Foliumzuur haal je niet alleen uit tabletten, maar kun je ook uit voeding halen. Zo kun je tijdens je zwangerschap voedingsmiddelen nuttigen die rijk zijn aan foliumzuur. Zelf at ik tijdens mijn zwangerschap veel broccoli, een groente die veel foliumzuur bevat. Maar ook spinazie, spruitjes, erwten, aardappels, sinaasappel, brood en ontbijtgranen bevatten veel foliumzuur.

Tekort aan vitamine B12 door foliumzuur

Wanneer je extra foliumzuur binnenkrijgt door tabletten of voeding, kan er mogelijk een tekort aan vitamine B12 ontstaan. Vitamine B12 zorgt namelijk voor het omzetten van foliumzuur. Een tekort aan vitamine B12 kan niet alleen zorgen voor een verhoogd risico op een miskraam, vroeggeboorte of klachten bij de zwangere, maar kan ook gevolgen hebben voor de hersenen en het zenuwstelsel van je ongeboren baby. Dit kan zich uiten in veel huilen of een ontwikkelingsachterstand in het eerste levensjaar van je baby.  Tijdens je zwangerschap prikt de verloskundige de zwangere regelmatig op Hb (hemoglobine), maar ook als de Hb waarde goed is, kan de zwangere een tekort hebben aan vitamine B12.

Multivitaminen en voedingsmiddelen met vitamine B12

Het is daarom verstandig om multivitaminen voor zwangeren te slikken, waarin zowel foliumzuur als vitamine B12 zit. Vitamine B12 zit ook in de volgende voedingsmiddelen: vette vis, rundvlees, kaas, melk, eieren, kip en vleesvervangers.

Slikte jij tijdens of zelfs voor jouw zwangerschap ook foliumzuur of multivitaminen? En besteedde jij ook extra aandacht aan jouw voeding? Ik lees het graag bij de reacties.

mama lifestyle blog, mamablog, lifestyleblog, mamablogger, familyblog, familyblogger

One thought on “Vitaminen tijdens je zwangerschap en bij zwanger worden: foliumzuur en vitamine B12”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *