voor het eerst met je kind naar de schooldokter, mamalifestyleblog, mamablogger
Kind & opvoeding

Voor het eerst met je kind naar de schooldokter

Vandaag was het zover: ik ging voor het eerst met mijn jongste kind naar de schooldokter. Mijn zoontje is vijf, bijna zes en werd een tijdje geleden opgeroepen voor een eerste bezoek aan de schoolarts. Ik was al eerder bekend met de schooldokter, omdat ik ook nog een ouder kind heb. Nu was het dus de beurt aan mijn zoontje. Ik had mijn zoontje al een paar dagen eerder voorbereid op het bezoek aan de schoolarts, zodat de afspraak niet totaal onverwachts zou komen. Mijn zoontje zag er niet tegenop, hij had er juist heel veel zin in. In deze blog vertel ik je meer over de eerste afspraak bij de schoolarts. Wat kun je verwachten wanneer je voor het eerst met je kind naar de schooldokter gaat? Je leest het in deze blog. 

Ik ben gewend om altijd langer dan een kwartier te moeten wachten, maar vandaag waren we op tijd aan de beurt. Eerst gingen we naar de assistent. Daar werd mijn zoontje onderworpen aan de volgende tests:

  • vormen natekenen (zoals cirkel, vierkant, driehoek).
  • stipjes in rondjes zetten. Hierbij wordt geteld hoeveel stippen een kind in een bepaalde tijd zet.
  • streep zetten tussen twee lijnen. Hierbij wordt gelet of de streep binnen of buiten de lijnen wordt gezet en of de streep onderbroken wordt.
  • kleurentest waarbij plaatjes aan de kleuter worden getoond. Op deze plaatjes staan gekleurde stipjes die een getal vormen met op de achtergrond anderskleurige stipjes.
  • gehoortest met piepjes waarbij het kind ja moet zetten wanneer het een piep hoort.
  • ogentest waarbij telkens één oog met een piratenbril wordt afgedekt. Het kind moet aanwijzen waar het gat zit in het rondje op het scherm
  • wegen en meten. Daarna wordt de groeicurve doorgenomen.

Er worden verschillende vragen aan de vader of moeder gesteld door de assistent, bijvoorbeeld of het kind elke dag minimaal een uur buiten speelt, of het dagelijks langer dan 2 uur op de computer of tablet speelt, of het kind goed slaapt en eet en hoe het gaat met de zindelijkheid overdag en ’s nachts.

Na de verschillende tests bij de assistent gingen we door naar de arts. Eerst moest mijn zoontje zich uitkleden (onderbroek blijft aan) zodat de arts de bewegingen goed kon zien. Daarna moest mijn zoontje een paar fysieke tests doen:

  • handen over elkaar alsof je pannenkoeken bakt
  • kind staat met armen wijd en brengt de wijsvinger naar zijn neus, ook doen met de ogen dich
  • tien tellen op één been staan
  • hinkelen
  • op de hakken lopen
  • op de rechte lijn op de grond voetje voor voetje zetten
  • arts schijnt met een lampje in de ogen, kind volgt met de ogen het lampje
  • arts kijkt naar het gebit

Voor het bezoek aan de schoolarts ontvang je thuis samen met de uitnodiging een vragenlijst. Deze vul je in en neem je mee naar de afspraak. Enkele vragen die op het formulier staan:

  • algemene gegevens zoals naam, geboortedatum, BSN, adres, naam van de school, naam leerkracht, naam huisarts.
  • gegevens van de ouders, zoals naam vader en moeder, geboortedatum- en land, hoogst genoten opleiding, beroep, telefoonnummer, e-mailadres, lengte ouders. 
  • gegevens eventuele broers en zusjes: naam, geboortedatum en geslacht.
  • mondgezondheid: hoe vaak worden de tanden van het kind gepoetst, worden de tanden door de ouders nagepoetst, gaat het kind voor controle naar de tandarts?
  • vragen over of het kind op zwemles zit, een zwemdiploma heeft, op een hobby- sport- of muziekclub zit, ’s morgens ontbijt, goed eet, goed slaapt, goed praat, overdag in de broek plast of poept, in bed plast, naar de buitenschoolse opvang gaat en zo ja hoeveel keer.
  • of er medische bijzonderheden zijn, zoals of je kind snel moe is, klachten heeft met ontlasting of plassen, last  heeft van hoofdpijn, buikpijn en of je kind vaker dan één dag per maand thuis is van school, welke ziekten of ongevallen je kind heeft gehad, of het onder behandeling is bij een huisarts of medisch specialist en of het medicijnen gebruikt.
  • vragen over of er in de omgeving van het kind wordt gerookt en of er bij je woning gelegenheid voor je kind is om buiten te spelen.
  • een lijst met mogelijke sterke kanten en moeilijkheden van je kind: 
    • houdt rekening met gevoelens van anderen
    • is rusteloos, overactief, kan niet lang stilzitten
    • klaagt vaak over hoofdpijn, buikpijn of misselijkheid
    • deelt makkelijk met andere kinderen (speelgoed, snoep)
    • heeft vaak driftbuien of woede-uitbarstingen
    • is nogal op zichzelf, neigt er toe alleen te spelen
    • is doorgaans gehoorzaam, doet gewoonlijk wat volwassenen vragen
    • heeft veel zorgen, lijkt vak over dingen in te zitten
    • is behulpzaam als iemand zich heeft bezeerd, van streek is of zich ziek voelt
    • is constant aan het wiebelen of friemelen
    • heeft minstens één goede vriend of vriendin
    • vecht vaak met andere kinderen of pest ze
    • is vaak ongelukkig, in de put of in tranen
    • wordt over het algemeen aardig gevonden door andere kinderen
    • is gemakkelijk afgeleid, heeft moeite om zich te concentreren
    • is zenuwachtig of zich vastklampend in nieuwe situaties, verliest makkelijk zelfvertrouwen
    • is aardig tegen jongere kinderen
    • liegt of bedriegt vaak
    • wordt getreiterd of gepest door andere kinderen
    • biedt vaak vrijwillig hulp aan anderen (ouders, leerkrachten, andere kinderen) 
    • denkt na voor iets te doen
    • pikt of steelt dingen thuis, op school of op andere plaatsen
    • kan beter opschieten met volwassenen dan met andere kinderen
    • is voor heel veel bang, is snel angstig
    • maakt opdrachten af, kan de aandacht goed vasthouden

Het volgende schoolartsbezoek is wanneer een kind in groep 7 zit en bij 9 jaar krijgt het de negen jaars prik. 

mamalifestyleblog, mamablog , mamablogger, blog voor ondernemende moeders, eigen bedrijf, ZZP, mompreneur

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *