Het voor- en nadeel van winacties op je blog

Het voor- en nadeel van winacties op je blog. Mama lifestyle blog, mamablogger, mama blog

Een winactie: een actie op je blog waarbij je een product of dienst verloot onder je lezers. Ook ik heb ooit een winactie gehouden waarbij ik een babybadje weggaf. Een leuk en toepasselijk product dat perfect aansluit bij mijn mamablog en dus ook bij mijn doelgroep (aanstaande) mama’s. Maar hoe kijk ik achteraf terug op deze winactie? En kun je op mijn blog nog meer winacties verwachten? In dit artikel vertel ik meer over de plus- en minpunten van het organiseren van winacties op je blog.

Voordeel van winacties op je blog: veel respons

Met een winactie verwen je één van je lezers met een product of dienst. Een winactie is dus zeker leuk voor de winnaar. Afhankelijk van de te winnen prijs, kun je veel respons op je bericht verwachten. Wanneer je als voorwaarde stelt dat de deelnemer het bericht op je Facebook pagina moet liken om mee te kunnen doen aan de winactie, kun je ook nog een hoop likes verwachten. Zeker als jouw bericht gedeeld wordt op social media. Je kunt niet alleen veel reacties en likes verwachten, maar ook nieuwe lezers/volgers.

Nadeel van winacties op je blog: winactietoeristen

Toen ik nog bij L’Oréal werkte, kwam ik erachter dat er speciale sites zijn waar acties zoals winacties en give aways worden verzameld. Wij hadden toen als give away een mini shampoo en er kwam zo ontzettend veel respons op. Na wat onderzoek van onze kant, bleek dat de massale interesse afkomstig was van dit soort sites. Van mensen die waarschijnlijk geen oprechte interesse hadden in L’Oréal, maar puur en alleen een gratis product (in dit geval een shampoo) wilden ontvangen.

Datzelfde geldt ook voor winacties op jouw blog. En op mijn blog. Want ook op mijn winactie met het babybadje kwamen veel reacties, niet alleen van oprecht in mijn blog geïnteresseerde lezers, maar ook van winactietoeristen afkomstig van dit soort sites. Publiek waar ik eerlijk gezegd niet op zit te wachten. Dat klinkt misschien heel bot, maar persoonlijk vind ik dat alleen een echte lezer/volger van mijn blog het verdient om een prijs te winnen. Maar je kunt deze winactietoeristen niet uitsluiten van je winactie.

Als je geen of nauwelijks winacties voorbij ziet komen op mijn blog, dan weet je dus waarom. Ik heb namelijk niet heel veel zin om een winactie te organiseren, met name vanwege de winactietoeristen. Volgens mij zijn deze personen trouwens bij mij terecht gekomen via Facebook.

Winacties & Facebook

Toch kan het best interessant zijn om een winactie te organiseren. Met name wanneer je veel likes op Facebook ontvangt, omdat je het liken van je Facebook bericht of Facebook pagina als voorwaarde stelt om mee te kunnen doen aan de winactie.

Een Facebook bericht liken mag je wel als voorwaarde stellen om in aanmerking te komen voor de prijs, maar deelnemers vragen je pagina te liken mag niet. Ondanks dat dit niet mag, eisen bloggers soms toch van deelnemers om hun Facebook pagina te liken om mee te dingen naar de prijs.

Als je toch als voorwaarde hebt gesteld je Facebook pagina of bericht te liken, is het heel makkelijk voor mensen om je pagina of bericht weer te unliken. Met name winactietoeristen zullen dit na het verstrijken van de sluitingsdatum van jouw winactie doen. Deze deelnemers zijn immers toch niet met jou of je blog betrokken. Het gros in ieder geval. Misschien dat je bij een aantal van deze deelnemers wel de interesse hebt gewekt met je blog.

Je hebt nu mijn mening gelezen over het houden van winacties op je blog, maar hoe sta jij tegenover winacties op jouw blog? Ik lees het graag bij de reacties.

mamablog, lifestyleblog, mamalifestyle, mama lifestyle blog, mamablogger, lifestyleblogger, familyblog, familyblogger, blog voor moeders

Bron foto: Freepik

4 thoughts on “Het voor- en nadeel van winacties op je blog

  1. Winactietoeristen, da’s een mooi woord.
    Ik heb wel eens give aways gedaan, maar het geeft veel gedoe. Als ik nu iets heb waarvan ik denk dat ik een van mijn lezers er blij mee kan maken, dan benader ik diegene persoonlijk.
    Ik doe ook niet meer zoveel mee aan winacties, ook gedoe. Behalve als ik het sneu vind wanneer er niet zoveel respons komt. Want het idee van een winactie vind ik wel heel erg leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *